برداشت سریع میگو از مزارع پرورشی، خسارت را کاهش می دهد

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۱ بازدید

برداشت سریع میگو از مزارع پرورشی، خسارت را کاهش می دهد
مسئولان بوشهری می گویند: باتوجه به شیوع بیماری لکه سفید در برخی مزارع پرورش میگوی این استان سرعت بخشی در برداشت این آبزی خسارت ناشی از بیماری یادشده را کاهش می دهد.
مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با تایید آلودگی برخی سایتهای پرورش میگوی این استان به بیماری لکه سفید، گفت: باتوجه به کاهش دما پرورش دهندگان با رعایت دستورالعملهای بهداشتی برای جلوگیری از گسترش ویروس لکه سفید نسبت به برداشت سریع اقدام کنند.
مرتضی بحرانی افزود: با تغییر شرایط محیطی، کاهش دما و رعایت نکردن نکات بهداشتی در استخرهای پرورش از سوی برخی پرورش دهنده ها زمینه رشد ویروس بیماری لکه سفید مهیا و حالت تهاجمی پیدا کرده است
وی تصریح کرد: با گسترش ویروس لکه سفید میگو در اواخر ماههای شهریور و مهر در مناطق بویرات، بندرریگ، رودحله و شیف شاهد از بین رفتن میگوهای پرورشی بوده ایم.
مدیرعامل اتحادیه پرورش میگوی استان بوشهر نیز گفت: بیماری لکه سفید در برخی از استخرهای پرورش میگو در مناطق بویرات، بندر ریگ، رود حله و شیف گسترش یافته است.
ابراهیم عباسی افزود: باتوجه به تغییر شرایط جوی و پایین آمدن دمای هوا درصورتیکه پرورش دهندگان برای برداشت استخرهای عاری از بیماری اقدام نکنند احتمال سرایت بیماری لکه سفید به دیگر استخرها وجود دارد.
وی تصریح کرد: در ابتدای فصل پرورش آزمایشهای دو مرکز تکثیر در خصوص بیماری لکه سفید مثبت بود که بلافاصله حوضچه ها از بین رفتند ولی هم اکنون مزارعی که از این مراکز لارو گرفته اند دچار بیماری شده اند.
عباسی گفت: کارشناسان دامپزشکی از مرحله ذخیره سازی تا برداشت مزارع پرورش را در استان کنترل می کنند ولی به دلیل بی مبالاتی، عملکرد منفی برخی از پرورش دهندگان، ذخیره سازی متراکم، رعایت نکردن اصول بهداشتی، استفاده نکردن از تجهیزات مورد نیاز و وارد شدن استرس به میگوها زمینه شیوع بیماری لکه سفید در استخرهای پرورش فراهم شده است.
وی یادآور شد: در این شرایط باید میگوهای مریض جمع آوری، سوزانده، خاکستر آنها دفن و استخرها نیز ضدعفونی، آهک پاشی، شخم و عایق کاری شود.
عباسی افزود: باتوجه به احتمال آلودگی و بروز بیماری لکه سفید در سایر استخرهای پرورش برای جلوگیری از گسترش دامنه خسارت، پرورش دهندگان میگوی پرورشی نسبت به برداشت اقدام کنند.
مدیرکل شیلات استان بوشهر نیز با تائید وجود بیماری لکه سفید در برخی سایتهای پرورش میگو گفت: سایتهای پرورش میگوی بویرات در دیلم و بندر ریگ 80 درصد، رود حله 20 درصد و شیف 35 درصد دچار بیماری لکه سفید میگو شده اند.
حسین بهمنیاری افزود: رعایت نکردن بهداشت از سوی پرورش دهندگان، کمبود شدید و بی کیفیتی غذای میگو، استفاده نکردن از تورهای مناسب در مسیر آبگیری و گرمای شدید از عوامل شیوع بیماری لکه سفید در مزارع پرورش میگوی استان بوشهر است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شیوع بیماری لکه سفید با افت دما تشدید می شود و تا هفته آینده نیز پنج تا شش درجه دمای هوا کاهش می یابد، پرورش دهندگان نسبت به برداشت سریع میگوهای پرورشی اقدام کنند.
بهمنیاری با بیان اینکه از سایتهای آلوده به بیماری لکه سفید سه تا سه و نیم تن در هکتار میگوی پرورشی برداشت شده است گفت: هم اکنون اندازه میگوهای پرورشی بین 18 تا 20 گرم است و در این شرایط برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری باید برداشت شوند.
وی تاکید کرد: سایتهای شور جنوبی، دلوار، موند، بنک و بردستان در استان بوشهر هیچ نشانه ای از بیماری لکه سفید ندارند.
بهمنیاری گفت: بیماری لکه سفید به صورت نشانه هایی روی پوست میگو ظاهر و پوست را از بین می برد ولی مصرف آن برای انسان هیچ ضرری ندارد.
مدیرکل شیلات استان بوشهر افزود: امسال پیش بینی برداشت بیش از 12 هزار تن تولید میگوی پرورشی شده بود که در این شرایط به هیچ صورت به این پیش بینی ها نمی رسیم.
وی یادآور شد: 70 درصد سایتهای پرورش میگو در استان بوشهر بیمه هستند و در چارچوب قرار داد بیمه خسارتها ارزیابی می شود.
بهمنیاری گفت: سال 84 بیشتر سایتهای پرورش میگو در استان بوشهر دچار بیماری لکه سفید شدند و بیش از چهار میلیارد ریال خسارت به این صنعت وارد شد که تلاش می شود با برداشت به موقع پرورش دهندگان خسارت کمتری به این صنعت وارد شود.
یادآور می شود: امسال 900 میلیون قطعه بچه میگو درسطح سه هزار و 800 هکتار از استخرهای پرورش این استان ذخیره سازی و پیش بینی برداشت بیش از 12 هزار تن میگو از استخرهای پرورش استان بوشهر شده بود.
عملیات پرورش میگو از اردیبهشت امسال آغاز و برداشت نیز باید از اواسط مهر آغاز شود.
استان بوشهر با تولید 14 هزارو 301 تن میگو در کشور به عنوان قطب تولید میگوی پرورشی معرفی می شود.
بیماری ویروسی لکه سفید میگو در دهه 81، 84 و 86 در استانهای خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان در مزارع پرورش میگوی استان بوشهر مشاهده و خسارتهای قابل توجهی به این صنعت وارد کرد که با وارد کردن گونه وانومی از آمریکای جنوبی در بوشهر این بیماری کنترل شده بود
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید