ضرورت راه‎اندازی کلینیک تخصصی بهداشت آبزیان

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۱ بازدید
ضرورت راه‎اندازی کلینیک تخصصی بهداشت آبزیان
معاون اداره‌کل شیلات لرستان با تأکید بر ضروروت راه‌اندازی کلینیک تخصصی بهداشت آبزیان گفت: تشکیل شرکت‎های دانش‎بنیان و حضور بیشتر مراکز دانشگاهی در حوزه آبزی‎پروری می‎تواند مشکلان این بخش را حل کند

مهندس مهرداد مرادی اظهار کرد: با توجه به نقش و جایگاه بخش کشاورزی در تولید و امنیت غذایی کشور این بخش همواره مورد تهدید عوامل طبیعی بوده و تنوع زیستی آن یکی از مهم‎ترین اولویت‎های پدافند غیرعامل است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر با توجه به سابقه بروز خطرات و بحران‎های عمومی و طبیعی تلاش و فعالیت ویژه‎ای برای ایجاد و استقرار برنامه آمادگی در برابر تهدیدات و بحران‎ها بیش از پیش ضرورت دارد، باید به‌صورت استراتژیک از فرآیند کارساز پدافند غیرعامل استفاده کرد.

مرادی راهبرد پدافند غیرعامل را یک استراتژی غیرمسلحانه در مقابل تهدیدات و آسیب‎های بیرونی دانست و افزود: عرصه کشاورزی با توجه به نوع و ماهیت فعالیت نه تنها نسبت به صنعت و سایر رشته‎ها دارای کمترین وابستگی و پائین‎ترین میزان آسیب‎پذیری در برابر تحولات جهانی بوده بلکه نوعی ضمانت برای حفظ ثبات و تداوم مقاومت در بحران‎ها نیز محسوب می‎شود.

معاون اداره‌کل شیلات لرستان اظهار کرد: بررسی میزان آمادگی و ارزیابی عملکرد و واکنش مناسب در برابر وضعیت اضطراری به‌خصوص در بحران‎هایی که با چرخه غذایی ارتباط و اهمیت ویژه‎ای دارد پدافند غیرعامل جهت ایجاد آمادگی در زیربخش شیلات برای زمان‎های قبل، حین و پس از بحران، شناسایی موانع و مشکلات، ایجاد هماهنگی بین سازمان‎ها و چگونگی تعامل و شناسایی اطلاعات خاص مورد نیاز در این زمینه از اهم معیارهایی هستند که باید سنجیده شوند.

وی با بیان این‌که اداره‌کل شیلات لرستان امسال در جهت مانور پدافند غیرعامل کارگاه‎های آموزشی پیشگیری از بیماری VHS در شهرستان‎های الیگودرز، ازنا، دورود، بروجرد، سلسله، دلفان و دوره چگنی برگزار کرده است، افزود: در این کارگاه ارائه راهکارهای پیشگیری از بیماری ویروسی ماهیان سردآبی(VHS) با همکاری دامپزشکی و صندوق بیمه کشاورزی برگزار شد.

مرادی با اشاره به نیاز راه‎اندازی کلینیک تخصصی بهداشت آبزیان گفت: انتظار می‎رود با اختصاص اعتبار و صدور مجوز لازم کلینیک‎های تخصصی بهداشت و بیماری‎های ماهی در شهرستان‎های استان راه‎اندازی شود.

معاون اداره‌کل شیلات لرستان با بیان این‌که راه‎اندازی و تقویت تشکل‎های آبزی‎پروری نقش مهمی در توسعه پایدار آبزی‎پروری دارد، تصریح کرد: پیشنهاد می‎شود تا تسهیلات بانکی توسط بانک‎های عامل با سود منطقی برای سرمایه‎گذاری بخش کشاورزی و زیربخش شیلات در دستورکار دولت قرار گیرد تا با حمایت از این بخش شاهد توسعه روزافزون آن باشیم.

وی با تأکید بر ضرورت راه‎اندازی مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی در استان، اظهار امیدواری کرد به‌منظور راه‎اندازی این مرکز حمایت‎های مالی لازم از سوی مسئولان کشوری صورت گیرد، چون بحث تحقیقات و تشکیل شرکت‎های دانش‎بنیان و حضور بیشتر مراکز دانشگاهی در حوزه آبزی‎پروری حل مشکلات این بخش را به‌دنبال دارد

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید