ذخایر دریای خزر در حال انقراض است

چهار‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

ذخایر دریای خزر در حال انقراض است
استاندار مازندران گفت: ذخایر دریای خزر به سبب استخراج نفت و آلودگی زیست‌محیطی در حال انقراض است.
ربیع فلاح در هجدهمین نشست دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای خزر در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل‌ اظهار کرد: 20 سال از قدمت اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه خزر می‌گذرد، انتظار داریم متناسب با نیازهای سطح منطقه از رشد و بالندگی برخوردار باشد.
وی با اشاره به اینکه انتظار ما مبنی بر اینکه عملکرد این اتحادیه بتواند تعیین‌کننده باشد، برآورده نشده است چون هنوز با چالش‌های منطقه‌ای روبه‌رو هستیم، افزود: دریای خزر به‌عنوان دریای صلح و آرام مطرح بوده و کشورهای حوزه آن با برادری، دوستی و حسن هم‌جواری زندگی می‌کنند
استاندار مازندران با بیان اینکه متاسفانه داشته‌هایی که از قبل داشتیم را از دست دادیم، تصریح کرد: 28 سال قبل عضو هیئت‌مدیره شیلات ایران و مسئول شیلات مازندران بودم، وضعیت آبزیان آن زمان با امروز قابل مقایسه نیست، امروز ما شاهد انقراض ذخایر دریای خزر هستیم، در گذشته مازندران و گیلان 300 تن خاویار تولید می‌کردند که در حال حاضر به صفر رسید.

این مسئول با اشاره به اینکه محیط زیست دریای خزر از بین رفته و کشورهای استخراج‌کننده نفت حاشیه دریای خزر باید پاسخگو باشند، یادآور شد: در حوزه اقتصاد و نیازهای کشورهای عضو اتحادیه، حتماً دانشگاه‌ها دیده شوند.

فلاح از نشست استانداران عضو اتحادیه برای بررسی نیازهای مشترک و حل آن خبر داد و بیان کرد: توجه به نقش توریست، کشتی‌رانی و نیازهای اقتصادی موجود، نقش مرکز رشد دانشگاه‌ها تا ایده‌های آنها را اجرایی و تجاری‌سازی کنیم بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه 250 هزار نفر از 3 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت مازندران که 8 درصد جمعیت مازندران را شامل می‌شود، دانشجو هستند، ادامه داد: این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی با مشکل اشتغال و نیاز زندگی مواجه هستند.

استاندار مازندران افزود: باید محور توجه ما افزایش مهارت‌آموزی دانشجویان متناسب با نیازهای جامعه باشد و به‌دنبال اقداماتی باشیم که بتوان آن را اجرایی کرد که دانشگاه مبدا این تحولات است.

این مسئول با اشاره به نقش مهم مراکز رشد در دانشگاه‌ها، خاطرنشان کرد: باید دانشجویانی که به‌صورت تئوری آموزش می‌بینند به کمک آزمایشگاه‌ها ایده‌ها را قابل استفاده و تجاری‌سازی کنند و واحدهای فناوری فعال شوند.

فلاح اضافه کرد: استانداران می‌توانند نقش حمایتی داشته باشند، با وجودی که اهداف ارزشمندی برای این اتحادیه تعریف شده اما در اجرایی کردن این اهداف فاصله زیادی داریم که نیاز است بخش خصوصی که موتور محرکه اقتصاد کشور هستند در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی در پایان گفت: پیشنهاد ما برای این اجلاسیه ایجاد تشکلی برای استانداری‌های هم‌جوار دریای خزر است.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید