آرتمیا ارومیانا در معرض نابودی

پنج‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

آرتمیاارومیانا در معرض نابودی
عضو هئیت علمی دانشگاه ارومیه و کارشناس پژوهش و مطالعات دریاچه ارومیه گفت: آرتمیا ارومیانا تنها موجود زنده دریاچه ارومیه در شرایط بحرانی قرار گرفته و هم اکنون در معرض نابودی قرار دارد.
ناصر آق با بیان اینکه از سال ۷۱ تا ۷۵ با تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن آرتمیای زنده و ۳۰ هزارتن تخم آرتمیا اوج شکوفایی تنها موجود زنده دریاچه ارومیه بود افزود: متاسفانه در حال حاضر به دلیل کاهش آب و غلظت بالای ۵۰۰ گرم در لیتر نمک در دریاچه ارومیه هم اکنون این گونه در معرض نابودی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه از دهه ۸۰ تاکنون آرتمیا به سمت شرایط بحرانی پیش می رود افزود: در سالها هشدارهای لازم داده شد، مصاحبه و گزارشهای زیادی در طول سالهای مختلف صورت گرفت ولی متاسفانه مسئولان وقت هیچ اقدامی انجام ندادند.
آق با اعلام اینکه متاسفانه امسال دریاچه ارومیه به بحرانی ترین وضعیت خود در ۱۰۰ سال اخیر رسیده است گفت: از سال ۹۱ به بعد هیچ آرتمیا زنده در دریاچه ارومیه مشاهده نشده و تنها تخم آرتمیا در بستر نمکی دریاچه ارومیه وجود دارد.
بنیانگذار پژوهشکده آرتمیا و آبزیان با تاکید بر اینکه امروز هیچ آمار دقیقی از تخم آرتمیا در دریاچه ارومیه وجود ندارد عنوان کرد: بخش عمده ای از تخم آرتمیا در لا به لای نمکهای موجود در بستر دریاچه به خواب مطلق رفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تنها مقدار کمی آرتمیا در مکان هایی که آب هست وجود دارد ولی به دلیل بالا بودن شوری آب نمی توانند از تخم خارج شوند افزود: در شرایط موجود شوری آب دریاچه به حدود ۵۰۰ گرم در لیتر رسیده تخم آرتمیا همراه با نمک ها رسوب کرده است.

آق با بیان اینکه در صورت بهبود شرایط آبی دریاچه ارومیه می توان به نجات آرتمیا ارومیانا نیز امیدوار بود گفت: تخم آرتمیا به دلیل مقاومت بالا می تواند در دریاچه ارومیه و لابه لای نمک های موجود در بستر دریاچه ارومیه باقی بماند و در سالهای آینده هر زمان که آب بیشتر و شوری آن پایین آمد آرتمیا می تواند احیا شود و دوباره به حیات برگردد.

کارشناس پژوهش و مطالعات دریاچه ارومیه در خصوص راهکارهای پیشنهادی در زمینه احیای آرتمیا پاسخ داد: پیشنهاد دادیم در یک بخش از دریاچه ارومیه و وسط سه جزیره بزرگ اشک، کبودان و اسپیر شرایطی را ایجاد کنیم تا آرتمیا دوباره به شکوفایی خود برسانیم و پرندگان مهاجر هم بتوانند از این آرتمیا تغذیه کنند ولی متاسفانه هنوز با این ایده از سوی مسئولان موافقت نشده است.

آق با تاکید بر اینکه ما سالانه به ۲۰ تن تخم آرتمیا در مراکز پرورش میگو، ماهیان آبزی، زینتی و خاویاری نیاز داریم عنوان کرد: هم اکنون تخم آرتمیا کیلویی بین ۱۰۰ الی ۲۵۰ دلار است و در بازار جهانی آرتمیا زنده، منجمد، پودر و پولک آرتمیا تولید می شود که از ارزش بالایی برخوردار است.

وی با اعلام اینکه همچنین هم اکنون آرتمیا در داخل کشور به صورت زنده ۲۰ الی ۱۵۰ هزار تومان به فروش می رسد گفت: امروز با توجه به ارزش غذایی و اقتصادی بالای آرتمیا می توان با پرورش آن ضمن اشتغالزایی اقتصادی استان را رونق بخشید چرا که بازار جهانی به آرتمیا نیاز شدید دارد.

در ارومیه مرکز پرورش آرتمیا نیست ولی در میاندوآب شیلات ارومیه در چند استخر آرتمیا تولید می کند که قرار بود امسال با همکاری محیط زیست پروژه لی را اجرا کنیم که هنوز تامین اعتبار نشده. برای ۱۰ استخر ۱۰ هکتاری ۲۰۰ میلیون اعتبار لازم است چون در میاندوآب استخر ها موجود است فقط برای هزینه های جاری بودجه لازم است. ارزش اقتصادی تولید سالانه آرتمیا ۴ برابر بیشتر از هزینه ها است.

بازار جهانی با کمبود این گونه خاص مواجه است و در تغذیه آبزیان در مراحل اول رشدشان حیاتی است و تولیدات در سطح جهانی کاهش پیدا کرده و پرورش آبزیان هم خیلی افزایش پیدا کرده به همین دلیل ارزش بالایی دارد اگر بتوانیم در داخل کشور پرورش دهیم کیلویی بین ۸۰ الی ۱۰۰ دلار به فروش می رسد.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید