مصرف سرانه شش کیلو و 400گرمی ماهی در زنجان باید افزایش یابد

یک‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

مصرف سرانه شش کیلو و 400گرمی ماهی در زنجان باید افزایش یابد
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: مصرف سرانه انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی در سطح این استان شش کیلو و 400 گرم است، که این رقم باید افزایش یابد.
محمود صیاد بورانی افزود: مصرف دو مرتبه از انواع آبزیان در طول یک هفته به عنوان وعده غذایی اصلی توصیه شده است.
وی تاکید کرد: میزان سرانه مصرف ماهی در استان زنجان به رغم برپایی هفت دوره نمایشگاه سراسری عرضه محصولات شیلاتی، برگزاری کلاس های طبخ انواع آبزیان در اقصی نقاط این استان، چاپ و تهیه انواع بروشورها و بسته های آموزشی هنوز هم شش کیلو و 400 گرم است
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: متوسط سرانه مصرف انواع آبزیان در سطح کشور حدود 9 کیلوگرم است که میزان مصرف ماهی در این استان به نسبت کشوری پایین است و برنامه ریزی برای تداوم برگزاری برنامه های آموزشی وجود دارد.
صیادبورانی با اشاره به مزایای مصرف ماهی خاطرنشان کرد: امروزه ثابت شده که مصرف انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی با داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع خاص به نام 'امگا 3' در پایین آوردن چربی های نامطلوب خون تاثیر مهمی دارد و در حفظ تعادل فشار خون و نگهداری آن در حد مناسب مؤثر است.
وی با بیان اینکه چاقی، یکی از اختلالاتی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند، افزود: عوارض ناگوار چاقی سلامت جامعه را دچار مخاطره می کند.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: ماهی به علت داشتن ترکیبات خاص، موجب سوختن و کاهش توده چربی در بدن می شود، بنابراین مصرف مداوم آن در برنامه غذایی هفتگی به کاهش و نگهداری وزن در حد متعادل کمک می کند.
صیاد بورانی با تاکید بر اینکه مصرف ماهی موجب افزایش قدرت بینایی می شود، افزود: این موضوع به خصوص برای بهبود بینایی افراد سالمند که دچار ضعف بینایی هستند اهمیت بسزایی دارد.
وی تاثیر دیگر مصرف ماهی را پیشگیری از عفونت عنوان کرد و یادآورشد: افزایش قدرت دفاعی بدن انسان را در مقابل عفونت ها مصون نگاه می دارد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: مصرف ماهی و آبزیان برای خانم های باردار و شیرده نه تنها مفید بلکه ضروری است، زیرا این ماده غذایی در رشد مغز و تکامل عصبی جنین و کودک شیرخوار حائز اهمیت فراوانی است.
صیادبورانی ادامه داد: ماهی دارای پروتئین مرغوب با قابلیت هضم آسان می باشد و در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی نقش مهمی دارد چرا که درصد زیادی از چربی های ماهی از نوع اشباع نشده بوده و میزان کلسترول گوشت ماهی پایین است.
وی تاکید کرد: تحقیقات نشان می دهد، مصرف ماهی موجب رشد بهتر، هوش بیشتر، سلامت و طول عمر می شود و از بیماری گواتر، پوسیدگی دندان و بیماری های قلبی ـ عروقی نیز جلوگیری می کند.
صیادبورانی متذکرشد: مصرف دو بار انواع ماهیان سردآبی و گرم آبی در هفته به عنوان وعده غذایی اصلی توصیه شده است و کباب کردن ماهی بهترین شکل طبخ آن محسوب می شود
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید