از ماهی‌های خاویاری استان زنجان چه خبر؟

سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

از ماهی‌های خاویاری استان زنجان چه خبر؟
مدیر امور شیلات استان زنجان گفت: ماهی‌های خاویاری هم‌اکنون پنج‌ساله شده‌اند و خاویار آن‌ها در هشت ‌سالگی استحصال می‌شود.
محمود صیادبورانی اظهار کرد: حدود پنج سال پیش 20 هزار بچه ماهی از گونه «فیل ‌ماهی» که مرغوب‌ترین گونه برای استحصال خاویار بشمار می‌رود با وزن 25 گرم پشت سدهای خاکی رهاسازی شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود وزن متوسط آن‌ها در هشت سالگی به 70 کیلوگرم برسد.
این مسئول ادامه داد: خوشبختانه ماهی‌های خاویاری استان تاکنون فقط از ماهیان بومی موجود در سدها تغذیه کرده‌اند و به هیچ عنوان به آن‌ها تغذیه دستی داده نشده است، از این‌رو خاویار حاصل از کیفیت خوبی برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که نصف فیل ماهی‌های پرورشی ماده هستند، افزود: پیش‌بینی می‌شود حدود 10 درصد وزن ماده‌ها را در هشت سالگی «خاویار» تشکیل داده باشد که بسیار ارزش صادراتی داشته و قیمت هر کیلوگرم از آن نیز 60 میلیون ریال است. البته خاویار در داخل کشور و استان زنجان نیز متقاضیانی دارد، اما اولویت با صادرات آن به کشورهای اروپایی از جمله آلمان و در نتیجه ارزآوری است.

صیادبورانی تصریح کرد: فیل ماهی نیز از ماهیان مرغوبی بشمار می‌رود و هر کیلوگرم از گوشت آن در بازار امروز حدود 300 تا 400 هزار ریال به فروش می‌رسد. در واقع فیل ماهی بزرگ‌ترین ماهی آب‌های داخلی ایران است که از نقطه نظر کیفیت خاویار رتبه اول را به خود اختصاص داده و قامتی معادل یک و نیم متر تا بیش از چهار متر دارد.

مدیر شیلات استان زنجان خاطرنشان کرد: خاویار یک ماده غذایی پرانرژی است که طعم و بویی بسیار خوشایند دارد. به طور عمده پروتئین موجود در خاویار متشکل از اسیدهای آمینه آرژنین، هیستامین، ایزولوسین، لیزین و میتونین است و داروی بسیاری از بیماری‌ها بشمار می‌رود. این در حالی است که استان‌های شمالی ایران بیشترین مصرف‌کنندگان این غذای گران‌قیمت محسوب می‌شوند
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید