هشیلان زنده شد

جمعه ۸ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

هشیلان زنده شد
بارندگی‌های مناسب طی چند روز اخیر در استان کرمانشاه چشمه‌ها و سراب‌های این استان را در مسیر احیا شدن قرارداد.
با ورود سامانه بارشی از روز دوشنبه هفته جاری به استان کرمانشاه شاهد بارش‌های بسیار خوبی در اکثر نقاط استان بوده‌ایم که موجب شادی و نشاط مردم کرمانشاه شده است.
این بارندگی‌ها علی‌رغم ایجاد سیل در برخی مناطق و به وجود آمدن پاره‌ای مشکلات طراوت و شادابی خاصی را به همراه داشته و موجب احیای برخی از چشمه‌ها و سراب‌های استان شده است.
سراب‌ها و تالاب‌های استان که به دلیل خشک‌سالی‌های اخیر با خشکیدگی مواجه بودند با بارش‌های اخیر جانی دوباره گرفته و احیاشده‌اند.

دریاچه طاق‌بستان که تابستان امسال و به‌صورت غیرمنتظره‌ای کاملاً خشک شد طی روزهای گذشته و پس از بارش مناسب باران مجدداً احیاشده و آب از چشمه آن سرریز شده است.

احیای دریاچه طاق‌بستان که همواره در طول سال بیشترین آمار بازدید در استان کرمانشاه را به خود اختصاص می‌دهد می‌تواند علاوه برجذب گردشگر به جهانی‌شدن طاق‌بستان نیز کمک کند.

جانی تازه در کالبد تالاب هایلان

بالا زیبای هایلان نیز که در مسیر جاده کرمانشاه به روانسر قرار دارد با بارش‌های اخیر جانی تازه گرفته و در مسیر احیا شدن قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار مهر، گفت: بارش‌های اخیر در سطح استان بسیار مطلوب بوده و موجب شده برخی از چشمه‌ها و تالاب‌های استان احیا شوند.

غلامحسین کاظمی افزود: بارندگی‌های اخیر موجب پرآب شدن سراب هایلان شده که این سراب آب تالاب را تأمین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با تداوم بارندگی‌ها در روزهای آینده بخش گسترده‌ای از تالاب زنده شده و مجدداً شاهد احیای آن باشیم.

خروش چشمه بل در شهرستان پاوه

بارندگی‌های اخیر در استان کرمانشاه همچنین طغیان چشمه بل در مرز شهرستان پاوه را به دنبال داشته که این امر بی‌سابقه بوده است.

رئیس محیط‌زیست شهرستان پاوه در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: در پی بارش شدید باران در شهرستان پاوه شاهد خروش آب چشمه بل و هانی کنان بودیم و سطح آب‌های زیرزمینی این شهرستان طی ۲۴ ساعت گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

محمد اخگر زاده ضمن ابراز خرسندی از جوشش این چشمه، اظهار داشت: بارش‌های مناسب در سطح شهرستان باعث شد که شاهد جوشش چشمه بل از مظهر جدیدش باشیم.

امید به زنده شدن سراب نیلوفر

سراب نیلوفر نیز از جاذبه‌های مهم گردشگری استان کرمانشاه به شمار می‌رود که متأسفانه امسال و در پی خشک‌سالی‌ها از همان ماه دوم فصل بهار با خشکیدگی کامل مواجه شد.

روند خشک‌سالی این سراب از چهار سال پیش آغازشده بود که طی این مدت به‌تدریج چرخه طبیعی حیات در آن از بین رفت و آب سراب کاملاً خشک شد.

حال با بارش مناسب باران طی سه روز گذشته در کرمانشاه این سراب نیز در مسیر احیا شدن قرارگرفته و امید می‌رود که در صورت ادامه بارش‌ها بار دیگر شاهد زندگی آبزیان و پرندگان و احیای دوباره نیلوفرانه‌ها در این مکان باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، بارندگی در استان کرمانشاه از روز سه‌شنبه آغازشده که طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از شدت بسیار خوبی برخوردار بوده است.

امید است که با تداوم بارندگی‌ها در ادامه سال و مدیریت صحیح مصرف آب دوباره شاهد زنده شدن چشمه‌ها و سراب‌ها در سرزمین سنگ و آب باشیم.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید