کارگروه‌های تخصصی در حوزه آبزیان تشکیل می‌شود

یک‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید
کارگروه‌های تخصصی در حوزه آبزیان تشکیل می‌شود
رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تشکیل کارگروه‌های تخصصی حوزه آبزیان از سوی این کانون خبر داد.
عباسعلی مطلبی درباره فعالیت‌های این کانون اظهار کرد: کانون آبزیان یکی از نخستین کانون‌هایی است که در دور جدید فعالیت‌ آغاز به کار کرده است. بدون شک انجام فعالیتی سالم، پویا و متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی بدون ایجاد هماهنگی بین تمام دست‌اندرکاران و بکارگیری دانش و فناوری‌های روز میسر نخواهد بود. بنابراین مرکزی نیاز است که بتواند ضمن ایجاد هماهنگی بین تمام دست‌اندرکاران بخش فرآوری آبزیان، زمینه انتقال دانش و استفاده از فناوری‌های نوین را نیز در این حوزه فراهم کند

مطلبی افزود: گذشته از فراورده‌های غذایی، فراورده‌های غیر غذایی با ارزش مانند فراورده‌های دارویی و صنعتی از آبزیان قابل تولید است که ضمن افزایش بهره وری به اقتصادی کردن تولید کمک خواهد کرد. بنابراین کانون‌ها به نوعی بازوی قوی کارشناسی و فنی با توجه به ساختار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تبدیل شدند.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم در کشور موضوع پژوهش و فناوری در حوزه شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: تلاش کانون بر این است نیازهای اساسی برای توسعه پایدار و علمی کشور را با اعلام فراخوان و جمع‌بندی نقطه نظرات مشخص کند تا مجموعه‌های هماهنگ با هدف حمایت در شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان تخصصی در تبدیل دانش به ثروت و فناوری کمک کنند.

رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان اظهار کرد: صاحبان صنایع خصوصی که در شورای کانون عضو هستند، همواره به دنبال فناوری‌های روز حوزه پرورش آبزیان هستند. بنابراین باید نیاز کشور را تشخیص داد و بعد به دنبال تولید علم و دانش در آن زمینه بود. پس از تولید دانش باید شرکت‌های دانش بنیان را ترغیب به توسعه آن کنیم تا در نهایت صاحبان صنایع از این فناوری استفاده کنند.

عضو هیات علمی سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی گفت: یکی دیگر از وظایف کانون‌ها این است که در تدوین برنامه‌های مختلف همچون نقشه راه، سیاست‌های راهبردی و برنامه‌های اساسی به عنوان بازوی مشورتی کمک کننده باشند. همچنین در نظارت جدی طرح‌های کلان‌ فناورانه مورد تصویب معاونت علمی می‌توانند موثر باشند. در واقع کانون‌ها بهترین مکان برای شناسایی نیروهای متبحر در اجرای درست این طرح‌ها در زمینه تخصصی کانون هستند.

این استاد بهداشت مواد غذایی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: در دوره گذشته فعالیت کانون چهار نقشه راه در حوزه‌های تخصصی مربوط به آبزیان تدوین کردیم، همچنین تحلیل فناوری‌های مربوط به این حوزه و مشکلات بخش صنعت، شناسایی شد و در اختیار ارگان‌های مربوط قرار گرفت. از اقدامات دیگر انجام گرفته در کانون می‌توان به بررسی چندین طرح کلان تخصصی مورد نیاز بخش آبزیان اشاره کرد. در دوره جدید هیات موسس شکل گرفته و در نخستین جلسه شورای کانون با حضور اعضای حقیقی و حقوقی شورای کانون اساسنامه کانون به تصویب رسید. همچنین به زودی چندین کارگروه تخصصی در حوزه‌های تخصصی آبزیان تشکیل و راه‌اندازی می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید