چشم انداز شیلات خوزستان پرورش 500 تن ماهی خاویاری در دزفول است

چهار‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

چشم انداز شیلات خوزستان پرورش 500 تن ماهی خاویاری در دزفول است
مدیر کل شیلات خوزستان گفت:پرورش 500 تن ماهی خاویاری در دزفول از جمله برنامه های میان مدت شیلات خوزستان می باشد.
نبی الله خون میرزایی روز چهارشنبه در نشستی که به منظور بررسی راهکارهای توسعه آبزیان و شیلات در دزفول برگزار شد افزود:دزفول پتانسیل بالایی در تولید و پرورش آبزیان آب شیرین از جمله ماهیان گرمابی،سردابی و خاویاری دارد.
وی با بیان اینکه افزایش پرورش ماهیان خاویاری از 150 تن به 500 تن در دزفول هدف گذاری شده است افزود:جشنواره ترویجی و تبلیغی برای مصرف آبزیان در دزفول تا پایان سال برگزار خواهد شد که در این جشنواره نحوه پخت و عرضه فراورده های شیلات ارائه می شود.
وی از تاسیس اداره شیلات در دزفول در آینده نزدیک خبر داد و گفت: کارگروهی نیز برای فعالیت بر روی طرح های پیشنهادی شهرستان دزفول در اداره کل شیلات خوزستان تشکیل می شود.
وی کشت ماهی در قفس در دریاچه سد دز ،کانالهای آبیاری کشاورزی را از دیگر طرحهای مطالعاتی دزفول دانست و گفت:در پیشبرد برنامه های شیلات دغدغه های زیست محیطی و استفاده بهینه از منابع آب بسیار مهم است .
خون میرزایی گفت:در جهان سیاست های کلی شیلات مبتنی بر منع صید وتمرکز بر افزایش هر چه بیشتر تولید است که در کشور و استان خوزستان نیز این سیاست با هدف کاهش فشار بر صید و افزایش تولید و آبزی پروری دنبال می شود تا آسیب کمتری به آبزیان وارد شود.
وی به محدودیت های قانونی در حوزه شیلات اشاره کرد و افزود:در حال حاضر در زمینه آبزیان بیش از 50 درصد تولید و کمتر از 50 درصد نیز از طریق صید تامین می شود اما در زمینه فراوری عملکرد ضعیفی داریم.
مدیر کل شیلات خوزستان توسعه تنوع گونه ای آبزیان را از دیگر برنامه های شیلات خوزستان دانست و گفت:با توجه به اینکه در دزفول الگوی ثابتی در این خصوص وجود ندارد لذا این شهرستان به دلیل توانایی و ظرفیت می تواند به پایلوت نمونه ای برای کشور از نظر تنوع آبزیان تبدیل شود.
وی افزود:با احتساب آب شوری که در سردشت وجود دارد،آب،خاک،زمین ،پتانسیل فراوری و کیفیت فراوری ،امکان صادرات و پایانه های صادراتی و همچنین نیروی انسانی در رده های مختلف دزفول هیچ کمبودی در جهت توسعه شیلات وجود ندارد.
خون میرزایی ضمن تقدیر از حمایت همه جانبه فرماندار ویژه دزفول در خصوص توسعه شیلات گفت:با وجود پایانه صادراتی در خوزستان انواع آبزیانی که مصرف داخلی ندارند را نیز می توان به خارج صادر کرد ضمن اینکه موانع خودساخته ای که در حوزه شیلات وجود دارد با رعایت خطوط قرمز و استفاده بهینه از منابع آب باید برطرف گردند.
وی افزود:پتانسیل دزفول در تولید آبزیان آب شیرین بسیار بالاست و با وجود رودخانه ،دریاچه سد دز،کانالهای آبرسان و منابع آبی بسیار گسترده امکان استفاده بیشتر از این منابع وجود دارد ضمن اینکه کانالهای آبیاری کشاورزی بستر مناسبی برای پرورش ماهی آزمایشی و بلندمدت فراهم کرده است.
مدیر کل شیلات خوزستان ضمن اعلام حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه شیلات اظهار کرد:تولید و رهاسازی بچه ماهی در دریاچه سد دز و پرورش ماهی در قفس از دیگر برنامه های در دست اجرا در دزفول است .
وی افزود:برای توسعه و تبلیغ بیشتر برای افزایش مصرف سرانه آبزیان احداث پنج بازارچه عرضه آبزیان در استان خوزستان هدف گذاری شده است که با رعایت بهداشت و متناسب با ظرفیت یکی از این بازارچه ها در شهرستان دزفول احداث می شود تا حلقه وصل تولید و فرآوری باشد.
فرماندار ویژه دزفول نیز در این نشست با اشاره به وجود نهادهای مدنی بسیار قدرتمند در دزفول گفت: بین 600 تا 700 موسسه خیریه و نهاد مدنی اجتماعی در دزفول فعال است که باید از این ظرفیت ها در توسعه آبزی پروری و ایجاد اشتغال استفاده کرد.
حبیب اله آصفی با اشاره به اینکه با همکاری بخش خصوصی 160 هزار اشتغال در شهرستان دزفول ایجاد شده است گفت:دزفول از بهترین و باکیفیت ترین آب برخوردار است و سرمایه گذاران دزفولی آماده همکاری و سرمایه گذاری در زمینه توسعه ماهی قزل آلا هستند.
وی افزود:جهت توسعه شیلات دزفول هیچ کوتاهی از سوی ادارات پذیرفتی نیست و همه ادارات موظف به همکاری در جهت پیشبرد اهداف شیلات می باشند.
معاون جهاد کشاورزی دزفول نیز در این نشست گفت:پیش از این نمایندگی شیلات در شهرستان دزفول وجود داشت که بیش از 40 هزار میلیارد ریال به این نمایندگی اختصاص داده شد.
شهرام حاجی مرادی افزود:هشت واحد رسمی پرورش ماهی گرمابی با 66 حوضچه در 327 هکتار در دزفول فعال است که سالیانه یک هزارو 600 تن ماهی گرمابی تولید می کنند.
وی با بیان اینکه واحدهای پرورش ماهی در سطحی معادل 200 هکتار به صورت غیر رسمی و غیرمجاز در دزفول فعالیت دارند افزود:دزفول از تولید پایداری در حوزه شیلات برخوردار است و نیازمند یک واحد تخصصی برای پرورش دهندگان آبزیان در این شهرستان احساس می شود.
حاجی مرادی اظهار کرد:یک واحد تولید ماهی سردابی با 20 حوضچه در دزفول فعال است و مجوز فعالیت 400 هکتار از جنگلهای حاشیه دز نیز برای ماهی های سردابی اخذ شده است که انتظار می رود استفاده بهینه ای از این اراضی برای افزایش تولید آبزیان صورت گیرد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید