کانال های آبرسانی کشاورزی برای پرورش آبزیان مناسب نیست

جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

کانال های آبرسانی کشاورزی برای پرورش آبزیان مناسب نیست
مدیر امور آب منطقه شمال غرب خوزستان گفت:کانالهای آبرسانی کشاورزی برای پرورش آبزیان مناسب نیست.
سیدمحمد سجادیان روز جمعه افزود:حدود 160 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال خوزستان زیر پوشش کانالهای مدرن آبیاری قرار دارند که آب این کانالها در زمان سیلاب کدر شده و با آلودگی و افزایش غلظت همراه است که این امر پرورش آبزیان را با مشکل مواجه خواهد کرد.
وی افزود:علاوه براین در زمان سیلاب دریچه کانالهای آبرسانی بسته می شود که این امر موجب خشک شدن کانالها می شود ضمن اینکه لایروبی کانالها نیز در پرورش آبزیان تاثیر منفی دارد.
سجادیان اظهار کرد: با وجود رودخانه دز،رودخانه بالارود،کرخه ،رودخانه فصلی کهنک،فضیلی و دیگر رودخانه های فصلی باید در جهت حفاظت از این منابع آبی و افزایش بهره وری از منابع آب منطقه تلاش کرد
مدیر آب منطقه شمال غرب استان خوزستان افزود:طبق تفاهم نامه ای که بین وزارت نیرو و شیلات کشور امضا شد کشاورزان می توانند از چاه های کشاورزی جهت احداث حوضچه پرورش آبزیان اقدام کنند که این امر بار مضاعفی بر آبهای زیرزمینی وارد می کند به همین دلیل این تفاهم نامه اجرایی نشد.
وی افزود:در کشور سالانه 9 میلیارد متر مکعب از ذخایر آبهای زیرزمینی کاسته می شود که این امر بحران تلقی شده و باید در جهت حفظ آبهای زیرزمینی اقدام کرد.
سجادیان از کشاورزان و بخش خصوصی خواست در اجرای طرح های کشاورزی و شیلات با امور آب منطقه شمال غرب برای حفظ منابع همکاری داشته باشند.
مدیر کل شیلات خوزستان چهارشنبه گذشته در نشستی با بیان اینکه دزفول از پتانسیل بالایی در تولید و پرورش آبزیان آب شیرین برخوردار است گفت:در این راستا طرح هایی از جمله کشت ماهی در قفس در دریاچه سد دز و کانالهای آبیاری کشاورزی منطقه در دست مطالعه است.
در دزفول حدود 70 مزرعه پرورش ماهی فعال است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید