ایجاد کشت فراسرزمینی برای تولید ماهی سردآبی در مناطق آبی افغانستان

جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

ایجاد کشت فراسرزمینی برای تولید ماهی سردآبی در مناطق آبی افغانستان
مدیریت امور شیلات جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از توسعه و ایجاد کشت فراسرزمینی برای تولید ماهی سردآبی در مناطق آبی با افغانستان خبر داد و گفت: در این راستا استعدادیابی در مورد دو رود ارغندآب و هیرمند افغانستان انجام می‌گیرد.
محمدمهدی سعیدی در جلسه تشریح وضعیت خراسان جنوبی از نظر تولید آبزیان اظهار داشت: انجام مطالعات پایه و امکان‌سنجی در راستای تنوع‌بخشی به گونه‌های آبزیان با قابلیت سازگاری بالای محیطی و ایجاد مجتمع‌های بزرگ آبزیان در استان از اهم فعالیت‌های مدیریت شیلات و آبزیان در خراسان جنوبی در سال جاری است.
وی تصریح کرد: برای گسترش تنوع پرورش آبزیان در استان از جمله گونه‌هایی که پیگیری هستیم که آترنیا، خرچنگ دراز آب شیرین و پرورش زالوی طبی است.
مدیریت امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که این مدیریت در سال جاری در دستور کار قرار داده، صنعتی‎سازی واحدهای تولیدی با تأکید بر چاه‌های مجتمع شده کشاورزی و دیگر منابع دارای پتانسیل کمی بالا به منظور افزایش تولید در واحد حجم است.

سعیدی یادآور شد: در این راستا احداث استخرهای ذخیره کشاورزی به صورت دو منظوره به منظور مکانیزه کردن این استخرها مورد نظر است.

وی از توسعه و ایجاد کشت فراسرزمینی در راستای تولید ماهی سردآبی در مناطق آبی با افغانستان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه 460 کلیومتر مرز مشترک با کشور افغانستان داریم و مناطق آبی مستعد در این کشور شامل شش دریاچه و 25 رودخانه وجود دارد.

مدیریت امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: درباره دو رود ارغندآب و هیرمند افغانستان قصد داریم، این استعدادیابی را انجام دهیم که آیا این منابع آبی برای تکثیر ماهی سردآبی مناسب است و اگر این امکان را داشته باشد با توافق افغانستان منابع آبی را اجاره و در ازای آن نهادها و محصولات استان را به این کشور صادر خواهیم کرد.

سعیدی با اشاره به توزیع بچه ماهی‌ها در بین پرورش‌دهندگان آبزیان استان گفت: این اقدام در فروردین‌ماه صورت می‌گیرد و تلاش داریم در سال جاری با توجه به افزایش اعتبارات این امر را گسترش دهیم، همچنین در این راستا مسئولان ذی‌ربط در تهران قول مساعد برای توزیع 200 هزار بچه ماهی در فروردین‌ماه سال 95 به استان را داده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید ماهی سردآبی استان مربوط به شهرستان قاین و بیشترین میزان تولید ماهی گرمابی استان مربوط به شهرستان طبس است، افزود: در سال گذشته بخشی از ماهی تولید شده در استان به استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان صادر شده است.

مدیریت امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از وجود 11 هزار منبع آبی در استان خبر داد و یادآور شد: اگر بتوانیم به ازای هر کدام از منابع آبی موجود در استان استخری ایجاد کنیم، تولید استان به 5 هزار و 500 تن در سال می‌رسد.

سعیدی از برگزاری کارگاه آموزشی ملی در مناطق غیرساحلی برای نخستین‌بار در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: این کارگاه با نگرش کشت توام ماهی در گلخانه است که برای نخستین‌بار در کشور در 21 و 30 آذرماه در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در خراسان جنوبی خشکسالی زیادی و تعداد گلخانه در استان فراوان است این دوره به منظور سوق دادن گلخانه‎داران استان به سمت تولید و پرورش ماهی برگزار می‌شود.

مدیریت امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان پرورش ماهی در استان به 927 تن انواع ماهی سردآبی، گرمابی و پرورش در استخرها و منابع آبی برسد
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید