راه سخت صیادان بردخونی برای رسیدن به دریا

سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۲ بازدید
راه سخت صیادان بردخونی برای رسیدن به دریا

مسیر منتهی به ساحل خور خان که 15 کیلومتر هم هست شرایط سختی را برای صیادان بردخونی برای رسیدن به ساحل ایجاد کرده است

جاده 15 کیلومتری بردخون به ساحل خورخان (دریا) در سال 1359توسط جهاد سازندگی وقت به‌صورت شنی احداث شد که در سال 1370شیلات آن را آسفالت کرد و در این مدت عبور مستمر و روزانه موتورسیکلت‌ها و ماشین‌های سبک و سنگین موجب تخریب این مسیر شده به‌گونه‌ای که حرکت روی آن سخت و دشوار شده و ماشین‌آلات را دچار خسارات فراوانی می‌کند.

صیادان بخش بردخون و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی و بخش کاکی که هر روزه مجبورند این فاصله را بپیمایند با حداقل درآمد و با موتورسیکلت خود ناچارند سختی‌ها را به جان بخرند و طی طریق کنند اما پس از هر بار رفتن و عبور از این جاده خساراتی بر خودرو آنان وارد می‌شود و راهی جز تعمیر دوباره و تحمل هزینه‌های مضاعف ندارند.

علاوه بر صیادان بسیاری از مردم به جهت شنا یا تفریح به کنار ساحل دریا می‌روند اما چاله‌ها و گودال‌های جاده به‌اندازه‌ای است که مسیر کوتاه را باید در زمانی طولانی طی کنند که این مانع موجب بی‌انگیزگی و تغییر شغل صیادی می‌شود.

مسئولان تلاش‌های زیادی در زمینهٔ توجه به مشکلات منطقه به‌ویژه بخش صیادی داشته‌اند اما راه دسترسی به دریا نیاز به نگاهی دوباره دارد تا ضمن اینکه صیادان از این نعمت بهره می‌برند بقیه مردم نیز بتوانند در تمام اوقات از این خان گسترده الهی استفاده کنند.

مدتی پیش برق‌رسانی به خور خان انجام‌شده و اقداماتی برای احداث اسکله و موج‌شکن خور خان صورت گرفته اما راه دسترسی عامل مهمی برای جذب مردم به‌ویژه علاقمندان به دریا و به‌خصوص گردشگران می‌شود.

بخشدار بردخون در این زمینه اظهار داشت: صیادان هر روزه این مسیر را طی می‌کنند و این مسیر برای ترویج ورزش‌های آبی و استفاده مردم از نعمت دریا تأثیر بسیار زیادی دارد و موجب گسترش گردشگری و بهره‌مندی اقشار مختلف از ساحل زیبای دریا خواهد شد.

حیدر عمرانی افزود: احداث این جاده به سال‌ها قبل برمی‌گردد که با وجود ازدیاد تردد و استفاده بسیار در مسیر خور خان نیاز به ترمیم و تعمیر دارد که امیدواریم با همکاری مسئولان عزیز این مهم عملی شود.

حسن زارعی رئیس راه و شهرسازی شهرستان دیّر نیز گفت: احداث و نگهداری این جاده بر عهده شیلات است اما برای رفاه حال مردم و صیادان منطقه در حد توان همکاری و مشارکت خواهیم کرد.

حسین درویشی‌صفت رئیس شورای اسلامی بخش بردخون نیز با بیان اهمیت جاده بردخون به ساحل خور خان، گفت: مردم سال‌ها این مسیر را در بدترین شرایط می‌پیموده‌اند که به برکت نظام جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب این جاده احداث شد اما اکنون وضعیت مناسبی ندارد که امیدواریم با توجه مسئولان به سرانجام برسد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید