بیماری لکه سفید تولید میگوی پرورشی کشور را دوهزارتن کاهش داد

چهار‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید
بیماری لکه سفید تولید میگوی پرورشی کشور را دوهزارتن کاهش داد

قائم مقام شیلات ایران گفت: با توجه به شیوع بیماری لکه سفید میگو دراستانهای بوشهر و خوزستان پیش بینی می شود میزان تولید از 22 هزار تن سال گذشته به 20 هزار تن کاهش یابد.

سیف الله حقیقی روز چهارشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرکل شیلات استان بوشهر افزود: میزان خسارت بیماری لکه سفید به پرورش دهندگان میگو درکشور هنوز مشخص نشده است ولی تلاش می شود با کمک صندوق بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت خسارت بتوانیم بخشی از هزینه های آنها جبران شود.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر میزان تولید آبزیان در کشور حدود 950 هزار تن است که از این میزان 350 هزار تن از محل آبزی پروری و مابقی از دریا تامین می شود، این درحالی است که امروز در دنیا بیش از نیمی از تولید آبزیان مربوط به بخش آبزی پروری است.

حقیقی با بیان اینکه صید بی رویه و کنترل نشده، افزایش ورودی آلودگی ها و تخلفات صیادی از جمله مشکلات صید و صیادی در کشور است گفت: براساس سیاستهای رهبر معظم انقلاب درزمینه اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه تولید آبزیان باید از 950 هزار تن به 1.5 میلیون تن و سرانه مصرف نیز از 9 کیلوگرم به 14 کیلوگرم برسد.
وی اظهارکرد: هم اکنون سرانه مصرف آبزیان درکشور زیر 9کیلوگرم است این درحالی است که این سرانه در دنیا بسیار بالاتر از این میزان است.
حقیقی بیان کرد: رسیدن به این آمار و پیش بینی ها نیازمند برنامه ریزی و فراهم کردن زیرساختهاست.
وی گسترش آبزی پروری دریایی (پرورش ماهی در قفس ) را از جمله راههای رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه در کشور عنوان کرد.
مجری طرح پرورش ماهی در قفس گفت: امروز برای جبران برداشتهای بی رویه آبزیان دریایی توجه به آبزی پروری دریایی یکی از ضرورت های است که امروز مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار دارد.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر دراین آئین گفت: شیلات به عنوان یکی از ظرفیت های اصلی و محورهای توسعه بخش کشاورزی است که در کنار نخیلات، سبزی و صیفی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
محمد تقی منوچهری افزود: با توجه به وجود 930 کیلومتر مرز آبی استان بوشهر و وجود زمینهای مستعد حاشیه دریا، نیروی انسانی متخصص و بهره برداران باتجربه سالانه در استان بوشهر یک میلیون و 440هزار تن محصولات کشاورزی تولید می شود که از این میزان 57هزار تن ماهی، هزار و 600 تن میگو و 14هزار و 500 تن میگوی پرورشی تولید می شود.
وی اظهار کرد: برای ایجاد شهرکهای شیلاتی وجود حلقه های صنعت آبزی پروری از جمله تکثیر و پرورش، تولید غذا، فرآوری، عمل آوری و صادرت ضروری است.
منوچهری گفت: تکمیل زیرساختهای مزرعه های پرورش از جمله برق، راه، آب، اصلاح و بهسازی کانالها، همدلی بین اعضای زنجیره آبزی پروری، رعایت اصول بهداشتی و ایمنی، جبران بدهیهای سررسید شده پرورش دهندگان و توجه به آموزش و ترویج ضروری است.
سرپرست شیلات استان بوشهر گفت: 90 درصد مشکلات شیلات بوشهر سازمانی و نیازمند اعتبار است.
عباسعلی زنده بودی افزود: در حوزه صید و صیادی علاوه بر محدودیت شدید منابع دریا با تخلف های صید و صیادی نیز روبه رو هستیم که در این ارتباط همکاری صیادان با شیلات برای مدیریت بهتر منابع ضروری است.
وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای برورن رفت از مشکلات دریا و رونق صید و صیادی روی آوردن به صنعت پرورش ماهی در قفس است که با تامین زیرساختها می توان بخشی از این مشکل را برطرف کرد.
زنده بودی افزود: یکی از مشکلات آبزی پروری در استان بوشهر تملک زمینهای مورد نظر برای این صنعت است که تلاش می شود با آمایش سرزمین زمینهای مناسب آبزی پروری در استان شناسایی و تملک شوند.
در این آئین عباسعلی زنده بودی به عنوان سرپرست اداره کل شیلات استان بوشهر معرفی و از خدمات حسین بهمنیاری تقدیر شد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید