آبزی‌پروری جایگزین صید‌های بی‌رویه دریایی می‌شود

چهار‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید
آبزی‌پروری جایگزین صید‌های بی‌رویه دریایی می‌شود
قائم مقام شیلات ایران گفت: آبزی‌پروری جایگزین صید‌های بی‌رویه دریایی می‌شود
سیف‌الله حقیقی ظهر چهارشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرکل شیلات استان بوشهر اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در عرصه شیلات استان بوشهر وجود دارد که بسیاری از این ظرفیت‌ها در کشور کم نظیر است.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آبزیان در ایران پائین است، بیان کرد: به‌طور متوسط هر ایرانی سالانه ۹ کیلوگرم از آبزیان مصرف می‌کند که سرانه مصرف باید به ۱۴ کیلوگرم افزایش یابد که این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب است.

قائم مقام شیلات ایران با تاکید بر لزوم حرکت در مسیر توسعه آبزی‌پروری دریایی به عنوان راهکاری مناسب برای جبران برداشت‌های بی رویه آبزیان دریایی، اضافه کرد: توسعه طرح‌های پرورش ماهی در قفس به عنوان یک برنامه مهم در دستور کار است.

وی میزان فعلی تولید آبزیان در کشور را حدود ۹۵۰ هزار تن است عنوان کرد و ادامه داد: ۳۵۰ هزار تن از آبزیان تولید شده از محل آبزی‌پروری و مباقی از دریا تولید می‌شود.

حقیقی با اشاره به اینکه در سطح دنیا به سمت آبزی‌پروری حرکت می‌شود و نیمی از نیازهای آبزیان به صورت پرورشی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه تولید آبزیان کشور از ۹۵۰ هزار تن در شرایط کنونی باید به ۱.۵ میلیون تن برسد.

وی در ارتباط با مشکلات صید و صیادی در سطح کشور نیز بیان کرد: از مهم‌ترین مشکلات این بخش می‌توان به تخلفات صیادی، افزایش صید، صیدهای کنترل نشده و آلودگی‌های دریایی اشاره کرد.

قائم‌مقام شیلات ایران با اشاره به کاهش میزان تولید میگوی پرورشی کشور به علت شیوع بیماری لکه سفید میگو در استان‌های بوشهر و خوزستان، افزود: تلاش می‌شود که با کمک صندوق بیمه محصولات کشاورزی این خسارات‌ها جبران شود.

در این آئین با تقدیر از تلاش‌های حسین بهمنیاری، عباسعلی زنده‌بودی به عنوان مدیرکل شیلات استان بوشهر معارفه شد

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید