تولید ۳۷۰ هزار تن آبزیان در کشور

یک‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۵ بازدید
تولید ۳۷۰ هزار تن آبزیان در کشور
مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران از تولید سالانه ۳۷۰ هزار تن تولید آبزیان مختلف در کشور خبر داد.
مرتضی افراسیابی پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی اظهار کرد: توسعه آبزی پروری در کشور در دهه گذشته رشد و شتاب خوبی داشته است و توانسته جایگاه خود را در بین کشورهای تولید کننده آبزیان حفظ کند. وی از تولید سالانه ۳۷۰ هزار تولید آبزیان مختلف در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ایران در تولید قزل آلای آب شیرین با تولید حدود ۱۴۰ هزار تن در دنیا مقام نخست را به خود اختصاص داده است

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران با اشاره به جایگاه خوب کشور در تولید ماهیان گرمابی، بیان کرد: کشور ما در تولید میگو نیز در سال‌های اخیر رشد خوبی داریم.

افراسیابی، بخش آبزی پروری را یکی از اقتصادی‌ترین بخش‌های کشاورزی عنوان کرد و افزود: این بخش توانسته سود خوبی برای فعالان ایجاد کند.

وی ادامه داد: در شرایط امروزی برنامه ریزی خوب و جامعی برای افق‌های آینده در این حوزه برنامه ریزی کرده‌ایم که بتواند نیاز کشور را تامین کند.

مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران با بیان اینکه تمرکز و توجه کشور در آینده پرورش آبزیان در قفس و استفاده از آبهای غیر متعارف و شور در سواحل شمالی و جنوبی کشور است، عنوان داشت: تاکنون کارهای خوبی در این زمینه انجام و علاقمندان و سرمایه گذاران توانمندی در این بخش ورود پیدا کرده‌اند.

صادرات ۶۰ هزار تن میگو و ماهیان گرمابی به خارج از کشور

افراسیابی با بیان اینکه تاکنون در سواحل شمالی و جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کارهای اولیه پرورش آبزیان در قفس انجام شده است، عنوان داشت: در حال حاضر ظرفیت ۹۰۰ هزار تن برای ما تعریف شده و تلاش می‌شود که تا پایان برنامه ششم ظرفیت ۱۰۰ هزار تن را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: با مجموعه این اقدامات در آینده شاهد رشد بهتری از آبزیان در دنیا خواهیم بود که سهم ایران به طور حتم قابل توجه خواهد بود.

وی همچنین به صادرات تولیدات آبزی پروری در کشور اشاره کرد و گفت: در بخش میگو و ماهیان گرمابی سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار تن به کشورهای همسایه و عراق صادر می‌شود که اگر این بازار پایدار بماند قیمت آبزیان برای تولید کنندگان مطلوب و اقتصادی خواهد بود و رغبت به تولید بیشتر را ایجاد می‌کند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران ادامه داد: در ماهیان سردابی نیز برنامه ریزی شده است که بتوانیم وارد حوزه صادرات شویم که با فراهم شدن بازار بزرگ روسیه این امر محقق خواهد شد.

افراسیابی، سرانه مصرف آبزیان در کشور را بین ۹ تا ۱۰ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به میانگین جهانی که ۲۰ کیلوگرم برای هر نفر است عدد پایینی بوده ولی امیدوارکننده است.

به گفته وی چنانچه سرانه مصرف آبزیان در کشور به ۱۵ کیلوگرم برسد باید تولید کشور به ۱.۵ تن برسد

منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید