تولید ۹۰۰ تن ماهی در خراسان جنوبی

یک‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۶ بازدید
تولید ۹۰۰ تن ماهی در خراسان جنوبی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سالانه نزدیک به ۹۰۰ تن ماهی در خراسان جنوبی تولید می‌شود اما ظرفیت استان بیشتر از این رقم است.
هاشم ولی‌پور مطلق بعد از ظهر یکشنبه در نخستین کارگاه ملی توسعه آبزی‌پروری در مناطق غیرساحلی که در بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های بزرگ و اقتصادی کشور است که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در سال ۹۳ با رشد ۵.۷ درصدی یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های بوده که نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور ایفا می‌کند، بیان کرد: اگر این رشد نبود رشد اقتصادی کشور منفی می‌شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: این‌ها به سادگی به دست نیامده بلکه ماحصل زحماتی بوده که تک تک فعالان بخش کشاورزی متحمل شده‌اند.

تولید ۹۸ درصد عناب کشور در خراسان جنوبی

ولی‌پور مطلق با تاکید بر اینکه اگر بخش‌های اقتصادی رشد متناسبی نداشته باشند بخش خدمات که مورد توجه ویژه دولتمردان است به توسعه دست پیدا نمی‌کند، عنوان داشت: اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم باید به بخش کشاورزی توجه کنیم.

وی به مقام نخست استان در تولید زرشک اشاره کرد و گفت: همچنین خراسان جنوبی با تولید ۹۸ درصد عناب کشور رتبه نخست کشور را در تولید این محصول دارا است که در مجموع این موارد سبب شده که خراسان جنوبی به عنوان سرزمین طلای سرخ در کشور شناخته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: بر خلاف تصوری که در حوزه کشاورزی برای خراسان جنوبی وجود دارد کشاورزی سرپایی داریم اما محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد که باید این محدودیت‌ها را با سعی و تلاش برطرف کنیم.

ولی‌پور مطلق میزان آب استحصالی در بخش کشاورزی استان را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر شش هزار و ۲۳۰ رشته قنات ثبت شده در استان وجود دارد و رتبه نخست قنوات کشور را داریم.

راه اندازی ۴۹۹ استخر پرورش ماهی در استان

وی همچنین از وجود سه هزار و ۴۰۰ حلقه چاه در استان خبر داد و افزود: هم اکنون تعداد دو هزار و ۷۰۰ دهنه چشمه در استان داریم که همه این‌ها در کنار قناعت و تلاش کشاورزان مجموعه آبی را به وجود آورده که می‌تواند ظرفیتی برای تولید آبزیان در استان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۴۹۹ استخر پرورش ماهی در استان راه اندازی شده است، بیان داشت: با راه اندازی این استخر‌ها نزدیک به ۹۰۰ تن ماهی در خراسان جنوبی تولید می‌شود اما ظرفیت استان بیشتر از این رقم است.

به گفته وی بر اساس منابع آبی که در استان وجود دارد می‌توانیم حدود ۳۶ هزار تن تولید ماهی در استان داشته باشیم که رسیدن به این موضوع نیاز به تربیت نیروی انسانی مناسب در کنار برنامه ریزی مدون است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، وجود نیروی انسانی متخصص و تحصیل کرده را یکی از پتانسیل‌های خوب خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: اگر به دنبال افزایش تولید هستیم باید بستر سازی کنیم برای این کار ابتدا باید آگاهی بهره برداران خود را افزایش دهیم.

ولی‌پور مطلق اضافه کرد: اما آموزش به تنهایی نیز کافی نخواهد بود و وظیفه ما به عنوان متولیان امر این است که بسترهای مهم برای رسیدن به تولید را فراهم کنیم.

افزایش ۲۵ درصدی آبزی پروری در استان

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: با توجه خشکسالی‌های اخیر استان و سیاست‌های جهاد کشاورزی در بحث کشت فراسرزمینی و هم مرز بودن با کشور افغانستان و وجود منابع آب مستعد در این کشور، پرورش و تکثیر ماهیان سندرومی از دی ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

سعیدی از وجود بیش از ۱۱ هزار منبع آبی در استان خبر داد و افزود: درصد تحقق آبزی پروری در برنامه پنج ساله در سال ۹۰ به نسبت سال ۸۹ روند نزولی داشته که دلیل آن نیز کاهش اعتبارات استان در بخش شیلات بوده است.

وی به افزایش ۲۵ درصدی آبزی پروری در استان طی سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی این سیر صعودی ادامه خواهد داشت.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، تعداد واحدهای تولیدی نگهداری و پرورش ماهیان زینتی استان را ۲۲ مرکز برشمرد و گفت: از این تعداد چهار مرکز پرورش به صورت صنعتی و ۱۸ مرکز به صورت سنتی است.

سعیدی اضافه کرد: همچنین در حال حاضر ۵۷۲ استخر دو منظوره و ۸۳ سطح آب بندان در بخش پرورش و نگهداری ماهی گرمابی در استان فعال است.

به گفته وی در بخش پرورش و نگهداری ماهیان سردابی نیز هم اکنون تعداد ۶۲ استخر دو منظوره و همچنین ۱۵ مرکز صنعتی فعال است.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان داشت: این استان دارای دو کارخانه فراوری و بسته بندی ماهی است که سالانه یک هزار و ۱۰۰ تن ماهی را بسته بندی می‌کند

منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید