۲۰ درصد آبزیان کشور در منابع آبی خرد تولید می‌شود

یک‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید
۲۰ درصد آبزیان کشور در منابع آبی خرد تولید می‌شود
مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه سالانه ۳۷۰ هزار تن آبزیان در آب های شیرین و منابع داخلی تولید می‌شود، گفت: ۲۰ درصد این رقم در منابع خرد و چاه‌های کشاورزی است.
مرتضی افراسیابی بعد از ظهر یکشنبه در نخستین کارگاه ملی توسعه آبزی‌پروری در مناطق غیرساحلی که در بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد توسعه آبزی پروری در کشور هستیم که همه این‌ها مرهون برگزاری کارگاه‌های آموزشی و بکارگیری شیوه‌های نو در آبزی پروری است.

وی، رمز نجات کشور را تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: کارگاه‌های آبزی پروری می‌تواند ما در تحقق اقتصاد مقاومتی یاری کند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران بابیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی دو محور در آبزی پروری مطرح شده است، بیان کرد: یکی از این محور‌ها استفاده از منابع آبی خرد بوده که به عنوان یک فرصت ارزشمند مطرح شده است.

۵۰ هزار حلقه چاه کشور برای تولید و پرورش آبزیان استفاده می‌شود

افراسیابی از وجود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار حلقه چاه در کشور خبر داد و گفت: تاکنون با سازمان بسیج سازندگی توافق شده که طی پنج سال از ۵۰ هزار حلقه چاه کشور برای تولید و پرورش آبزیان استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از منابع آبی خرد در راستای اقتصاد مقاومتی همه ما را ملزم می‌کند که به این سمت حرکت کنیم، عنوان داشت: علاوه بر این برابر آمایش سرزمینی که انجام شده است استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و یزد راهی ندارند جز اینکه از منابع موجود استفاده کنند.

مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه سالانه ۳۷۰ هزار تن آبزیان در آب‌های شیرین و منابع داخلی تولید می‌شود، بیان داشت: ۲۰ درصد این رقم در منابع خرد و چاه‌های کشاورزی است اما عدد قابل قبولی نیست.

افراسیابی ادامه داد: با توجه به تعداد چاه‌های کشور در ۵۰ درصد این چاه‌ها باید ۶۰۰ هزار تن تولید شود.

صید سالانه ۵۰۰ هزار تن ماهی از دریاها

به گفته وی در حال حاضر سالانه حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن ماهی از دریا‌ها در کشور صید می‌شود.

وی با اشاره به پرورش آبزیان در قفس و آب‌های غیر متعارف، بیان کرد: این طرح در حال حاضر در سواحل شمالی و جنوبی آغاز شده است که در سال آینده به ۱۰ هزار تن خواهیم رسید.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران بابیان اینکه پیش بینی برنامه ششم تولید ۲۰۰ هزار تن آبزیان در قفس است، عنوان داشت: مطالعات اولیه ما نشان می‌دهد ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس در کشور وجود دارد

منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید