دستیابی ایران به بیوتکنیک ماهی خاویاری سیبری

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید
دستیابی ایران به بیوتکنیک ماهی خاویاری سیبری

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت: تحقیقات انجام شده از سوی این موسسه با همکاری سازمان شیلات ایران پس از پنج سال به ثمر نشست و به بیوتکنیک گونه ماهی جدید خاویاری سیبری (تاس ماهی) دست یافتیم که می تواند به تولید خاویار برسد.

محمد پورکاظمی روز دوشنبه در حاشیه مراسم کنگره بین المللی آبزی پروری خاورمیانه و آسیای مرکزی که در هتل المپیک تهران برگزار شده ، در جمع خبرنگاران افزود: ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر با چهار کشور همسایه شمالی مشترک است که کل ذخایر به دلیل صید بی رویه، صید قاچاق و آلودگی های زیست محیطی به پایین ترین حد ممکن رسیده است.
وی اظهار داشت: طی سال های گذشته پنج کشور حاشیه دریای خزر داوطلبانه صید تجاری و صادرات ماهیان خاوری را منع کردند تا هیچ برداشتی برای اهداف تجاری انجام نشود.

پورکاظمی تصریح کرد: وظیفه اصلی تحقیقات، انجام مطالعات لازم است تا مشخص شود در شرایط فعلی با توجه به ممنوعیت صید تجاری ،وضعیت ذخایر و آلودگی دریا درچه وضعیتی قرار دارد.
وی اظهار داشت: دریای خزر از وجود پنج گونه ماهی خاویاری منحصربه فرد به شدت کاهش یافته و بنابراین میزان تولید بچه ماهی سازمان شیلات ایران نیز افت پیدا کرده و اکنون سالانه 2.5 تا سه میلیون تن بچه ماهی دو تا سه گرمی به دریا رهاسازی می شود.
این مقام مسئول اضافه کرد: طرح مزبور هنگامی می تواند موفقیت به همراه داشته باشد که، بتوان از سرنوشت ماهیان رها سازی شده در مدت 10 تا 15 سال در دریای خزر اطلاع پیدا کرد که توسط صیادان سایر کشورها ،صید نشوند.
به گفته پورکاظمی، چنانچه پنج کشور حاشیه دریای خزر موفق به تثبیت عملیات ممنوعیت صید تجاری نشوند، تلاش های به عمل آمده، سرمایه گذاری ها و رهاسازی بچه ماهی در این دریا بی نتیجه خواهد ماند.
رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران گفت: ایران ناچار است ماهیان خاویاری را مانند سایر گونه ماهیان در شرایط محصور در داخل استخر، حوضچه های فایبرگلاس و پرورش ماهی در قفس نگهداری کند.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی پنج گونه ماهیان خاویاری دریای خزر که وحشی محسوب می شوند، در شرایط استخری آنان را بومی کرده ،بطوری که به نسل دوم و سوم تاس ماهیان و فیل ماهیان ایرانی دست یافته ایم و همچنین دورگه هایی از این گونه ها تولید شده که نسل های جدید و دورگه می توانند در مدت زمان کوتاه تری خاویار بیشتری تولید کنند.
به گفته این مقام مسئول ، ایران برای دستیابی به بیوتکنیک گونه ماهی خاویاری سیبری تلاش کرده و این ماهی در قفس هایی در دریای خزر به تولید رسیده اند که مطالعات آن برای ایجاد شرایط لازم به منظور مکان یابی و مکان سنجی توسط این موسسه انجام شده است.
وی اضافه کرد: موسسه تحقیقات شیلاتی ،تلاش می کند عوامل تهدیدکننده قفس های پرورش ماهی در دریا را در مقابل تهدیدات بیولوژیک، آلودگی ها و شکوفایی جلبک ها در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان کاهش دهد .
به گفته پور کاظمی ،کنگره بین المللی آبزی پروری خاورمیانه و آسیای مرکزی نقش موثری در صنعت شیلات کشورها به ویژه ایران دارد و جمهوری اسلامی می تواند با برخورداری از اکوسیستم های بی نظیر دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و صدها اکوسیستم آبی دیگر، بیش از هزار گونه ماهی بومی قابلیتی را برای آبزی پروری به دست آورد.
به گزارش ایرنا، دبیرخانه کنگره مزبور تعداد 483 مقاله را پذیرش کرده که تعداد 181 مقاله در قالب سخنرانی و 300 مقاله به شکل پوستر ارائه شده است.
همچنین دو کارگاه آموزشی در زمینه پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو برگزار می شود.
نمایشگاهی در حاشیه این کنگره نمایشگاهی با حضور 15 شرکت خارجی و 25 شرکت داخلی برپا شده که دستاوردها و فناوریهای خود را به معرض نمایش گذاشته اند.
نخستین کنگره بین المللی آبزی پروری خاورمیانه و آسیای مرکزی با هدف توسعه آبزی پروری و دستیابی به بازارهای جدید از 23 تا 25 آذرماه در هتل المپیک تهران دایر است

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید