یک تهدید جدی برای آبزیان کمیاب

چهار‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید
یک تهدید جدی برای آبزیان کمیاب
کارشناسان حیات‌وحش هشدار دادند: شیوه صید «گوشگیر» (گیل - نت)، جانداران دریایی کمیاب در آب‌های جهان را با تهدید جدی روبه‌رو می‌کند.
هر تور گوشگیر متشکل از یک دیواره توری است که از بالا و پایین به وسیله دو طناب حمایت می‌شود. شیوه صید آبزیان با تور گوشگیر در صنعت ماهیگیری باعث می شود در حالی که صیادان به دنبال صید گونه‌های خاص با جثه‌های مشخص هستند اما به شکل تصادفی، گونه‌های دیگر نیز که گاهی کمیاب و در معرض خطر هستند به تور آنها بیافتند.

به گفته متخصصان در روش گیل - نت برای صید کردن ماهی، هزاران گونه از آبزیان به تور می‌افتند و این شرایط می‌تواند بسیاری از گونه‌های دریایی کمیاب را با خطر انقراض مواجه کند.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، مقامات مکزیکی از برنامه دو ساله‌ای برای ممنوعیت به کارگیری صید ماهی به روش گیل - نت خبر دادند تا بتوانند به حفظ نسل گونه گراز ماهی که به شدت در معض خطر انقراض است، کمک کنند. اینگونه اکنون از نادرترین گونه‌های پستانداران دریایی در زمین به حساب می‌آید که کمتر از 100 قطعه از آنها باقی مانده است.

به گفته مقامات مکزیکی، این اولین مورد از ممنوعیت استفاده از روش گیل - نت برای صید ماهی است تا گونه‌های در معرض خطر انقراض حفظ شوند. همچنین این مقامات به دنبال ارائه روش‌های جایگزین برای صید ماهی هستند. همچنین این امید وجود دارد که این اقدام، یک الگوی جهانی مناسب برای نجات گونه‌های در معرض انقراض باشد

منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید