در استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی وضعیت خوبی داریم

چهار‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۸ بازدید
در استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی وضعیت خوبی داریم
در کشورهای اسلامی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم در حال حاضر 5 موسسه اصلی ما در این کنفرانس حضور دارند و تکنولوژی‌هایی که به آن دست‌یافته‌اند را عرضه می‌کنند.

اسکندر زند، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حاشیه نخستین اجلاس توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی اظهار داشت: در کشورهای اسلامی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم در حال حاضر 5 موسسه اصلی ما در این کنفرانس حضور دارند و تکنولوژی‌هایی که به آن دست‌یافته‌اند را عرضه می‌کنند. در زمینه بذر و نهال در بین کشورهای اسلامی جایگاه بسیار خوبی داریم در زمینه واکسن و سرم به نظر می‌رسد که در بین کشورهای اسلامی جزو بهترین و اولین کشورها باشیم همچنین در زمینه شیلات تجربه‌های بسیار گران‌بهایی را داریم. بخصوص در زمینه ذخایر و بیوتکنولوژی آبزیان ظرفیت بسیار بالایی را داریم و درباره این زمینه باید بگویم که در میان کشورهای اسلامی جایگاه خوبی داریم وخیلی از کشورها متقاضی همکاری ما در این امر هستند. در بعضی از محصولات ویژه کشورمان مانند برنج و چغندرقند هم به همین روال است.

وی در پاسخ به اینکه ارتباط با کشورهای اسلامی تا چه حدی می‌تواند در زمینه اقتصاددانش‌بنیان مفید واقع شود عنوان کرد: اقتصاددانش‌بنیان همانطور که از نامش پیدا است مبتنی بر علم خواهد بود بنابراین اگر که کشورهای اسلامی بتوانند از این تکنولوژی‌ها به خوبی استفاده کنند و کارآیی را بالا ببرند بدون شک سودآوری زیادی را شاهد خواهیم بود. مصداق بارز دانش‌بنیان شدن را می‌توانیم همین بیوتکنولوژی‌ها را نام ببریم به عنوان مثال زمانی که یک بذر مقاوم با یک ژن مقاوم تولید می‌کنیم در همان شرایطی که مشابه آن یک رقم خاصی از تولید را خواهد داشت این مدل از بذر تولید را یک و نیم تا دو برابر خواهد کرد لذا با تزریق مقداری از دانش بومی کشورمان می‌توانینم سود و عایدات خوبی را نصیب کشورمان کنیم.

زند در پایان گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای ارتباط با تمامی کشورهای اسلامی بخصوص در نخستین اجلاس توسعه علوم وفناوری کشورهای اسلامی اعلام آمادگی کردیم تا در زمینه‌هایی که نسبت به آن از حیق علمی و میدانی اشراف خوبی را داریم بتوانیم با دست گشاده مطالب و موضوعات مورد نظر را به آنها اهدا کنیم

منبع: ایلنا

دیدگاه خود را بیان کنید