پیش‌بینی استفاده از 8000 حلقه چاه کشاورزی گلستان جهت پرورش ماهی

شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
پیش‌بینی استفاده از 8000 حلقه چاه کشاورزی گلستان جهت پرورش ماهی

مدیر کل شیلات استان گلستان گفت: با برنامه ریزی انجام شده، در افق 1404 می‌توان در کنار 8000 حلقه چاه کشاورزی استان، پرورش ماهی نیز ایجاد کرد که سالانه بالغ بر 1200 تن ماهی در آن تولید خواهد شد و 8000 نفر نیز مشغول به کار خواهند شد

سید جواد قدس علوی استفاده دو منظوره از چاه های کشاورزی در استان گلستان را یکی از طرح های تحول زا در اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: طی سالهای اخیر این اداره کل سعی بر این داشته با فرهنگ سازی و ترویج استفاده دو منظوره از چاههای کشاورزی با کمک و یاری کشاورزان استان مبادرت به پرورش ماهی در استخرهای احداثی در مجاورت چاه‌های کشاورزی کند.

وی در خصوص عملیاتی شدن این طرح در استان گلستان تصریح کرد: با توجه به وجود ده‌ها هزار هکتار اراضی ساحلی در پهنه دریا و طبق مطالعات انجام شده، تولید 200 تن ماهی در قفس برای سال جاری به استان گلستان ابلاغ شد.

مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به شرایط مناسب استان برای استقرار "پن" و قفس در سواحل دریای خزر اظهار کرد: با توجه به کم عمق بودن پهنه دریا در استان ما، خوشبختانه شرایط مساعدی برای استقرار "پن" در استان موجود است که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

قدس علوی با اشاره به طرح های دیگر شیلات گلستان در راستای اقتصاد مقاومتی، گفت: فاز اول و دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان یکی دیگر از 4 طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی استان است که در مجموع دو فاز (فاز 1 و 2) 1000 هکتار خواهد بود. طی برنامه‌ای تا افق 1404 با بهره برداری از این 10 هزار هکتار، سالانه تولیدی بالغ بر 17 هزار تن میگو خواهیم داشت.

وی افزود: 80 درصد این تولید به بازارهای هدف بین المللی صادر خواهد شد و با این میزان تولید و صادرات، مجتمع پرورش میگو گمیشان سالانه بالغ بر 100 میلیون دلار ارز آوری خواهد داشت.

مدیر کل شیلات گلستان در خصوص طرح اقتصادی پرورش ماهیان خاویاری نیز تصریح کرد: با توجه به کاهش ذخایر دریای خزر و به منظور حفظ این برند استان در بخش پرورش ماهیان خاویای مسئولین شیلاتی استان را بر آن داشته تا با استفاده از اراضی ساحلی مستعد در حوزه استان در زمینه پرورش ماهیان خاویاری اقدام کنند.

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید