ایران تولید 16 درصد از قزل‌آلای جهانی را بر عهده دارد

سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۲ بازدید
ایران تولید 16 درصد از قزل‌آلای جهانی را بر عهده دارد

معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات کشور گفت: ایران تولید 16 درصد از قزل‌آلای جهانی را بر عهده دارد

حسین‌علی عبدالحی صبح امروز در کمیسیون مقدماتی آبزی‌پروری کشور که با حضور مسئولان شیلات کشور در سالن اجتماعات متل بانک ملی ایران برگزار شد، با بیان اینکه از زمان بعد از انقلاب آبزی‌پروری از درصد رشد بالایی برخوردار بوده است، اظهار کرد: بالاترین رشد آبزی‌پروری در بخش کشاورزی بوده است.

وی رشد جهانی آبزی‌پروری را هشت درصد دانست و گفت: سهم ایران در این بخش 13 درصد بود که نشان از رشد بالای آن در کشور ما دارد.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات همچنین با اشاره به آمار فائو اظهار کرد: بر این اساس میزان آبزی‌پروری در سال 2013 حدود 51 درصد بوده که در سال 2016 این آمار بیشتر خواهد شد.

عبدالحی با اشاره به برنامه ششم توسعه پیش‌بینی تولیدات آبزی‌پروری در کشور را حدود 800 هزار تن دانست و افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، عمده برنامه آبزی‌پروری در کشور در حوزه آب شور به بحث پرورش ماهی در قفس و میگو اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در بحث ماهیان گرم‌آبی باید از تکنولوژی نوین استفاده کنیم، به تولید و افزایش گونه آمور در کشور تاکید کرد و گفت: با تولید این‌گونه ماهی می‌تواند بهره‌وری خوبی داشته باشیم.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات با تاکید به اینکه در بحث تولید تخم قزل‌آلا و بچه‌ماهی خودکفا شویم، بیان کرد: کشور ایران 16 درصد تولید قزل‌آلا بازار جهانی را بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه مراکزی که توان تولید تخم مولد را دارند، اقدام به تولید کنند،افزود: تصمیم گرفتیم کلاردشت را در بحث تولید مولد فعال کنیم.

عبدالحی با بیان اینکه تا قبل از دهه 50 تنها 50 گونه ماهی در کشور داشتیم ،گفت: در حال حاضر بیش از 500 گونه در کشور داریم.

وی همچنین با اشاره به تعامل با کشورهای دیگر در بحث آبزی‌پروری بیان کرد: استفاده از کارشناسان خارجی و نهادهای بین‌المللی موجب توسعه و به‌روز شدن اطلاعات ما در این بخش شده است.

این مسئول همچنین با بیان اینکه پرورش ماهی قزل‌آلا در کشور بیش از 20 تا 25 هزار نوع می‌باشد، گفت: قزل‌آلا با گونه‌های دریای خزر تقابلی ندارد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید