فعالیت 219 مرکز تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا در آذربایجان غربی

یک‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید
فعالیت 219 مرکز تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا در آذربایجان غربی

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: 219 مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا با تولید بیش از 9 هزار تن ماهی در آذربایجان غربی فعالیت دارد

محمد شیرولیلو در ارومیه به پرورش ماهی قزل‎آلا در قفس و پن اشاره کرد و اظهار داشت: شرایط مناسب و وجود منابع آبی مستعد پرورش ماهی قزل‌آلا در آذربایجان غربی ظرفیتی مناسب جهت توسعه تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا فراهم کرده‌است.

وی ابراز داشت: با توجه به ظرفیت موجود در حوزه پرورش ماهی به روش قفس یا پن، مدیریت شیلات و آبزیان استان در سال 90 اقدام به صدور مجوز برای متقاضیان پرورش ماهی به روش قفس یا پن کرده‌است.

این مسئول افزود: در این فاصله زمانی کم تعداد 20 فقره مجوز پرورش ماهی قزل‌آلا در قفس با ظرفیت نزدیک به 3 هزار تن و اشتغالزایی بیش از 300 نفر برای سدهای ارس، پلدشت، سلماس و حسنلوی نقده صادر شده و منابع آبی دیگر همچون سد قیقاچ پلدشت، دریاچه مارمیشو، شهید قنبری ماکو، شهدای سلماس و... را نیز در دستور کار خود دارد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی به تکثیر و پرورش ماهیان سردابی در استان اشاره کرد و متذکر شد: آذربایجان غربی به لحاظ شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی، دارای ظرفیت‌های آبی مستعد آبزی‌پروری فراوانی بوده و همین امر این استان را به قطب مهم شیلاتی خصوصا در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در کشور تبدیل کرده‌است.

شیرولیلو با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تکثیر و پرورش ماهیان سردابی، خاطرنشان کرد: چهار مرکز تکثیر قزل‌‎آلا در آذربایجان غربی راه‌اندازی و در حال فعالیت است.

وی تکثیر قزل‌آلا به دو صورت فصل و خارج از فصل و مطالعه بیش از 10 منبع آبی بالای 500 لیتر در ثانیه جهت احداث مجتمع‌های سردآبی را از دیگر اقدامات در حوزه تکثیر و پرورش ماهیان سردابی در استان بیان کرد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی یادآور شد: 219 مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلا شامل مزارع انفرادی، مجتمع‌های سردابی، استخرهای دو منظوره کشاورزی، استخرهای خاکی توسط بخش خصوصی با تولید بیش از 9 هزار تن ماهی قزل‌آلا راه‌اندازی شده‌است.

این مسئول ادامه داد: راه‌اندازی دو مجتمع بزرگ پرورش ماهی قزل‌آلا با ظرفیت تولیدی بیش از یک هزار تن در سال از جمله اقدامات در حوزه تکثیر و پرورش ماهیان سردابی در آذربایجان غربی محسوب می‌شود.

شیرولیلو ابراز داشت: آذربایجان غربی رتبه اول کل تولید آبزیان، رتبه اول برداشت ماهی از منابع آبی، رتبه چهارم تولید ماهیان سردابی، رتبه دوم تولید ماهیان گرمابی، رتبه اول استحصال و صادرات شاه میگو و رتبه 11 تکثیر ماهیان زینتی را در بین استان‌های غیر ساحلی داراست.

وی به میزان عملکرد و درصد تحقق در آبزی‌پروری در برنامه پنجساله پنجم اشاره کرد و گفت: سال 93 برنامه مصوب تولید آبزیان در استان 17 هزار و 859 تن بوده که 92.5 درصد با تولید 16 هزار و 527 تن تحقق یافت.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ادامه داد: امسال برنامه مصوب تولید آبزیان در استان 19 هزار و 247 تن شامل 8 هزار و 49 تن ماهیان گرمابی، 10 هزار و 557 تن ماهیان سردابی، 353 تن میگو و سایر آبزیان است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید