راه های گسترش همکاری های کشاورزی ایران و فنلاند بررسی شد

سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۴ بازدید
راه های گسترش همکاری های کشاورزی ایران و فنلاند بررسی شد
حجتی با اشاره به شرایط پسابرجام و توانمندی ها و تجارب کشور فنلاند، اظهار داشت:زمینه های زیادی برای گسترش همکاری های دو کشور وجود دارد که از جمله آنها می توان به موضوعات جنگل،شیلات و مکانیزاسیون اشاره کرد
در دیدار وزیر جهاد کشاورزی ایران با وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند راه های گسترش همکاری کشاورزی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در این دیدار محمود حجتی با اشاره به شرایط پسابرجام و توانمندی ها و تجارب کشور فنلاند، اظهار داشت:زمینه های زیادی برای گسترش همکاری های دو کشور وجود دارد که از جمله آنها می توان به موضوعات جنگل،شیلات و مکانیزاسیون اشاره کرد

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم بررسی راهکارهای توسعه این همکاری ها،مبادله خشکبار و انتقال دانش تقویت خاک های زیر سطحی به منظور افزایش تولیدات کشاورزی را از دیگر موضوعات مورد علاقه برای گسترش همکاری های دو کشور عنوان کرد.
حجتی در ادامه با اشاره به تنوع اقلیمی و آب و هوایی کشور و رویش 1450 گونه گیاه دارویی شناخته شده در طب سنتی و جدید در ایران گفت: یکی از این گیاهان زعفران است و جندین نوع ماده موثره از آن استحصال می شود که با توجه به گرایش جهانی به سمت مصرف داروهای گیاهی و همچنین توانمندی فنلاند در تولید داروهای شیمیایی و با منشاء گیاهی، تولید و تجارت گیاهان دارویی نیز می تواند زمینه ای برای سرمایه گذاری و همکاری های مشترک دو کشور باشد.
در این دیدار، وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند ضمن ابراز خوشحالی از توافق هسته ای ایران،کشاورزی،شیلات و جنگل را فرصت های جدید توسعه همکاری های دو کشور عنوان و اعلام کرد:از بازگشت ایران به بازار جهانی استقبال و از عضویت ایران در WTO حمایت می کنیم.
کیمو تیلیکاینن با اشاره به پوشش جنگلی 25 میلیون هکتاری فنلاند گفت:در زمینه تجارت چوب و فرآورده های چوبی با کیفیت می توانیم با ایران همکاری داشته باشیم.
وی با بیان این که ذخایر آبزیان در آب های ساحلی کشورها رو به کاهش است،گفت:فنلاند دارای تجارب خوبی در پرورش آبزیان بویژه ماهی قزل آلای رنگین کمان است و در این موضوع نیز زمینه همکاری وجود دارد.
وزیر کشاورزی و محیط زیست ضمن تمجید از اجرای پروژه طرح مدیریت پایدار آب و خاک حبله رود اظهار امیدواری کرد: با همکاری مراکز علمی زمین شناسی فنلاند و از طریق تقویت خاک های زیرسطحی بتوانیم شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی در ایران باشیم.
تیلیکاینن در ادامه با اشاره به این که سلامت غذا از مزرعه شروع می شود، گفت:موضوع ارتقای سلامت و امنیت غذایی در فنلاند اهمیت زیادی دارد و این کشور در فناوری های تولید شیر با کیفیت در جهان پیشتاز است.

وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند از وزیر جهاد کشاورزی دعوت کرد تا پیش از پایان سال جاری میلادی با سفر به فنلاند از توانمدی های کشاورزی این کشور بازدید کند.

در این دیدار،رئیس سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور،رئیس سازمان شیلات ایران،معاون امور زراعت،رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و مدیرعامل شرکت جهاد سبز و همتایان فنلاندی توضیحاتی در مورد ظرفیت ها و زمینه های همکاری های کشاورزی دو کشور ارائه کردند

منبع : پایگاه اطلاع رسانی دولت

دیدگاه خود را بیان کنید