شرط محیط زیست درباره تیلاپیا

چهار‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید
شرط محیط زیست درباره تیلاپیا
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست کشور آخرین وضعیت رودخانه ارس، ایجاد جزایر گردشگری، وضعیت لاک‌پشت‌های دریایی و... را تشریح کرد
پروین فرشچی صبح امروز در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در پساتحریم برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت آلودگی رودخانه ارس با بیان اینکه در مورد رودخانه‌های فرا مرزی باید زمینه همکاری با کشورهای حاشیه رودخانه وجود داشته باشد، گفت: در سال‌های قبل این همکاری میان کشورهای حاشیه رودخانه ارس وجود داشت اما به مدت چهار سال این همکاری‌ها قطع شده و مجدداً حالا هدف ما این است که این همکاری‌ها مجدداً ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سازمان ملل نیز در حوزه رودخانه ارس که از گرجستان، آذربایجان و... عبور می‌کند درصدد ایجاد همکاری‌های مشترک است، گفت: ایران نیز جزو کشورهای همکاری‌کننده در حوزه رفع مشکلات این رودخانه فرا مرزی است اما هنوز برنامه‌ای در راستای ایجاد و افزایش این همکاری‌ها ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه در حوزه تحقیقاتی هر سه دفتر آلودگی، زیست‌بوم و سواحل محیط زیست برنامه‌های خاص خود را دارند، گفت: در حوزه آلودگی با منشأ فعالیت نفتی، آلودگی با فلزات سنگین، آلودگی ناشی از پساب انسانی و آلودگی‌های کشاورزی برنامه‌های مطالعات و پایش متعددی تدوین شده و به طور منظم پایش میکروبی در حال انجام است و برای پایش فلزات سنگین نیز در سال‌های آینده برنامه‌های خاص و ویژه داریم.

فرشچی با بیان اینکه در راستای حفاظت از تنوع زیستی سه دریای کشور، طرح‌های متعددی داریم، گفت: حفاظت از لاک‌پشت دریایی در سیستان و بلوچستان، بوشهر و تا حدودی هرمزگان در حال انجام است. هرچند که این طرح حفاظتی در هرمزگان نیازمند توجه ویژه‌تری است.

وی با بیان اینکه در حوزه حفاظت و افزایش پستانداران دریایی طرح‌های زیادی با کمک سازمان‌های مردم نهاد در شمال و جنوب کشور داریم، گفت: در خورموسی مطالعات زیادی انجام شده و در پارک ملی دریایی دیّر- نخیلو و سواحل مکران نیز فعالیت‌هایی در حال انجام است که حتی مسیر تردد پستانداران دریایی نیز شناسایی و در حال برنامه‌ریزی برای آنها هستیم.

فرشچی از انجام مطالعات مشترک با کشور پاکستان خبر داد و گفت: در خصوص حفاظت زیستی از سواحل خلیج گواتر مطالعه‌ای با کشور پاکستان داریم. همچنین در استان‌های شمالی حفاظت از فک خزر و آزادسازی فک‌هایی که در تور گیر کرده‌اند در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طرح‌هایی در خصوص پهنه‌بندی سواحل مکران در دست اقدام است، گفت: بر این اساس هزار کیلومتر از خط ساحلی عمان که کلیه مناطق مهم دریایی را شامل می‌شود در خط عدم توسعه قرار دارند که 80 درصد پیشرفت در این پروژه داشته‌ایم.

وی همچنین از حفاظت از درختان حرا خبر داد و گفت: برای حفاظت از درخت و جنگل‌های حرا طرح مشترکی را با پاکستان به امضاء رساندیم.

وی همچنین در مورد برنامه‌های محیط زیست دریایی برای کاهش آلودگی و جانمایی صنایع نیز، گفت: جانمایی صنایع بستگی به آمایش و پهنه‌بندی دارد و استقرار صنایع نیازمند بررسی و ارزیابی زیست محیطی دارد.

فرشچی با بیان اینکه برای استقرار صنایع حتماً باید پیوست زیست محیطی رعایت شود، گفت: پس از استقرار صنایع مرحله بازدید دوره‌ای زیست محیطی در دستورکار قرار دارد و اگر صنعتی برخلاف قوانین زیست محیطی فعالیت کند حتماً کار آن متوقف شده و پس از رفع اشکالات می‌تواند مجدداً به کار خود ادامه دهد و از ابتدای سال جاری نیز در سواحل دریای خزر چندین مورد ساخت و ساز که حریم دریا را رعایت نکرده بودن مجبور به توقف کار خود شدند. همچنین از صنایع آب‌ شیرین‌کن‌ها نیز کاسته‌ایم که طرح‌های زیست محیطی خود را ارائه کرده و نمی‌توانند بدون بررسی آب‌ شیرین کننده راه بیاندازند.

وی همچنین درخصوص پرورش ماهی در قفس نیز با بیان اینکه گونه غیربومی آبزیان تهدیدکننده منطقه است، گفت: اخیراً در دو بحث با شیلات هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم که یکی از آنها نظارت کامل بر روی پرورش ماهی تیلاپیا است.

فرشچی با بیان اینکه تقاضا برای پرورش تیلاپیا در استان‌های مرکزی زیاد بوده است، گفت: از آنجایی که اینگونه غیربومی است نمی‌توانستیم اجازه پرورش آن را صادر کنیم بر همین اساس در استان یزد پرورش اینگونه به صورت پایلوت در دستورکار قرار گرفت. چرا که مطمئن بودیم تکنولوژی این استان به گونه‌ای بود که نمی‌توانستند اینگونه را در آب‌های آزاد رها کنند و اگر موفق شوند و این گونه غیربومی را نیز رها نکنند به درخواست کنندگان ایجاد پرورش اینگونه تنها در استان‌های مرکزی که رودخانه‌هایشان به دریا راه ندارد موافقت می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس متأسفانه در کشور مد شده است، گفت: نمی‌دانم چرا وقتی یک چیز در کشور شروع می‌شود به مانند مد فراگیر می‌شود و متقاضی آنقدر برای پرورش ماهی در قفس زیاد بوده که مجبور شدیم با شیلات هماهنگی کنیم و محدودیت‌هایی را ایجاد کنیم.

فرشچی با بیان اینکه مقرر شده است شیلات بر روی جانمایی پرورش ماهی در قفس و جزئیات آن چارچوبی را در نظر بگیرد در پاسخ به این سوال که تعداد متقاضی به چه میزان بوده است، گفت: در حالی که بر اساس مقررات باید تنها 200 هزار تن ماهی از طریق پرورشی در کشور ایجاد شود اما متقاضی بی‌شمار بوده و این تعداد تقاضایی که می گویم تنها درخواست‌هایی بوده است که به سازمان محیط زیست واصل شده و تعداد بیشتری نیز درخواست به سازمان شیلات ارجاع داده شده است اما در خصوص جزئیات باید شیلات صحبت کند.

تبدیل هندورابی به جزیره گردشگری

وی با اشاره به اهمیت گردشگری دریایی در کشور گفت:‌ سواحل کشور ما پتانسیل زیادی برای ایجاد گردشگری دریایی دارند که علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی موجب اشتغالزایی نیز می‌شود.

وی در خصوص برنامه محیط زیست برای شناسایی جزایر گردشگری نیز گفت: این بحث در چند جزیره مطرح شده است اما مهمترین طرح گردشگری که تاکنون مطرح شده است تبدیل جزیره هندورابی به جزیره صرفاً گردشگری با نام آرامش بوده است که معاونت طبیعی و دریایی محیط زیست در حال بررسی این موضوع هستند.

فرشچی با بیان اینکه منطقه آزاد در حال حمایت از تبدیل جزیره هندورابی به جزیره گردشگری است، گفت: از آنجایی که بخشی از این جزیره پارک ملی است باید برنامه‌های گردشگری به حفاظت از محیط زیست کمک کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان اینکه تهیه گزارش وضعیت زیست محیطی به دریای خزر، عمان و خلیج فارس برای اولین بار کار سختی بود، گفت: بازنگری مقررات حاکم بر سواحل و دریا نیز به صورت لایحه تهیه و در اختیار دولت قرار خواهد داده شد چرا که قوانین و مقررات برای محیط زیست در همه جای کشور یکسان است اما سواحل و دریا از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و بنابراین بازنگری قوانین در بخش دریا لازم است که این لایحه آماده و به دولت تحویل داده خواهد شد.

به گفته فرشچی در برنامه ششم توسعه اخذ عوارض و مالیات سبز از صنایع آلاینده در نظر گرفته شده تا این صنایع بخشی از درآمد خود را به عنوان عوارض یا مالیات سبز به توسعه و حفظ محیط زیست سواحل بدهند.

فرشچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی، گفت: همکاری بین‌المللی همیشه در خفا می‌ماند اما در مناطق دریایی مسئولیت بزرگی برای ارتقاء همکاری با کشورهای همسایه داریم چرا که بدون همکاری با کشورهای ساحلی نمی‌توانیم امیدی به اثرگذار بودن برنامه‌ها داشه باشیم. چرا که در حوزه ریزگردها شما شاهد هستید که علت عمده، منشأ خارجی است و در حوزه مشکلات زیست محیطی نیز عمدتاً منشأ آلودگی فرامنطقه‌ای است.

آغاز بکار گشت دریایی در سال 95

فرشچی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم گشت دریایی در سال 95 آغاز شود، گفت: امیدواریم بتوانیم با همکاری کشورهای همسایه این مهم را به سرانجام برسانیم، چرا که ایجاد گشت دریایی نه تنها وضعیت محیط زیستی دریا را مشخص می‌کند بلکه در افزایش مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها نقش دارد. البته در حوزه ایجاد گشت دریایی نمی‌توانم قول دهم که در سال 95 این مهم محقق می‌شود چرا که دفتر کنوانسیون در حال جابجایی است و قرار است دبیرخانه آن از ژنو به باکو تغییر یابد و این جابجایی تأثیری در گشت‌های دریایی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای اولین بار در برنامه ششم توسعه ردپای توسعه دریا و توجه به مدیریت سواحل و توسعه صنایع دریایی دیده می‌شود، گفت: سندهای توسعه دریایی، توسعه صنایع دریایی، توسعه فناوری‌های دریایی و توسعه گردگشری دریایی سرانجام تدوین شده است که به عنوان سندهای بالادستی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به فعالیت‌های این معاونت در دوران پساتحریم اشاره کرد و گفت: حتماً در جریان سفر مسئولان کشورهای فنلاند، اتریش و ژاپن هستید که در این سفرها محیط زیست دریایی مورد توجه قرار گرفته به گونه‌ای که کشور فنلاند علاقه زیادی نشان داد که در بخش دریایی بتواند به ما کمک کند و همچنین با کشور ژاپن برنامه همکاری تهیه طرح جامع حفاظت هرمزگان را داریم.

وی همچنین از بهره‌برداری از فاضلاب بندرعباس در جهت تولید انرژی خبر داد و گفت: صبح شنبه این فاضلاب مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و به عنوان طرح مناسبی در خصوص پایلوت می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

فرشچی در خصوص ریزش پساب‌های نفتی در دریاها نیز گفت: این اطلاعات درست است و تا آنجایی که بتوانیم نظارت و از ادامه کار آنها جلوگیری می‌کنیم اما متأسفانه توقف فعالیت آنها مقطعی است و مجدداً پس از مدت کوتاهی با این بهانه که الزامات قانونی را رعایت کردند شروع به فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه قوانین می‌تواند به عنوان یک اهرم بازدارنده، کمک کننده باشد، گفت: بر همین اساس بازنگری در قوانین و مقررات را در قالب یک لایحه به دولت پیشنهاد کرده‌ایم.

فرشچی همچنین در مورد لوله‌گذاری‌های نفتی زیر دریا و مرگ مرجان‌ها، گفت: اگر لوله‌گذاری‌ها تخریبی برای مرجان‌ها و صخره‌ها ایجاد کند نسبت به انتقال و جابجایی مرجان‌ها اقدام کرده و نسبت به احیاء و بازسازی آنها اقدام خواهیم کرد. درجایی که مسائل ملی درمیان است تغییر مسیر جغرافیایی مرجان‌ها می‌تواند کمک کننده باشد.

وی در خصوص تأثیرات منفی احداث پل بندرعباس به قشم نیز گفت: برای مدتی ساخت این پل متوقف شد اما حالا مجدداً شنیده‌ایم که ساخت آن شروع شده و ساخت این پل می‌تواند برای جنگل‌های حرا تهدیدکننده باشد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور پس از بازدید از این پل و اطلاع از اثرات زیست محیطی مخرب بر جنگل‌های حرا، دستور توقفش را ارائه کرد ، در مورد آلودگی میکروبی شناه‌گاه‌ها در آستانه نوروز، گفت: بیشتر آلودگی در شناگاه‌ها میکروبی است، اما در نوروز مسیر سبز و ساحل پاک را شناسایی کرده‌ایم اما گزارشاتی مبنی بر اینکه آنقدر شناگاه آلوده باشد نداریم.

فرشچی با بیان اینکه چندی پیش ریاست سازکان حفاظت محیط زیست از استانداران استان‌هایی که دارای دریا هستند دعوت کرد و قرار شد سواحل پاک شناسایی و در اختیار مردم قرار گیرند، گفت: پس از آن این جلسات به صورت کارگروه مدیریت پسماند ساحلی فعال خواهد بود.

وی با بیان اینکه دو برنامه برای نوروز داریم، گفت: ایجاد مسیر سبز و تمرکز بر گردشگری و پاکسازی سواحل و همچنین آماده سازی شناگاه‌ها و رعایت ضوابط محیط زیستی به تمامی استاندارها ابلاغ شده است.

فرشچی همچنین افزود: پیشنهاد داده‌ایم شناگاه‌هایی که احتمال آلودگی دارند با پرچم مشخص شوند.

وی با بیان اینکه در شمال کشور شناگاه‌های رسمی در قالب طرح سالم‌سازی دریا انجام می‌گیرد، گفت: در جنوب کشور تفرجگاه‌های غیررسمی وجود دارد که شامل این طرح خواهند شد.

فرشچی با بیان اینکه دریا موجب غفلت و بی‌مهری قرار گرفته، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم 32 صنعت جدید در سواحل دریایی شناسایی شده و شتاب توسعه به خصوص در دریاهای جنوب شدت خواهد گرفت.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه می‌بینیم که متأسفانه سواحل به سمت اسیته شدن می‌روند، گفت: به علت افزایش CO2 این اسیته شدن صورت گرفته که می‌تواند حیات مرجان‌ها و زیستگاه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و در برنامه کاهش اثرات گلخانه‌ای باید احیاء آنها را در دستور کار قرار دهیم

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید