۶۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی طی برنامه ششم توسعه باید تولید شود

پنج‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید
۶۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی طی برنامه ششم توسعه باید تولید شود
معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران گفت: در برنامه ششم توسعه، ۲۰۰ هزار تن آبزی و ۶۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی مورد نیاز است
حسین عبدالحی عصر امروز سه شنبه در آئین گشایش اولین همایش ملی - منطقه ای آبزی پروری و ماهیان دریایی با رویکرد توسعه پایدار پرورش ماهی در قفس در تالار امام رضای شهرک نفت اظهار کرد: رشد چشمگیری را پس از انقلاب داشتیم و طی ۲۰ سال گذشته، رشد آبزی پروری در دنیا هفت درصد بوده و اکنون سهم آبزی پروری از صید به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

وی افزود: خوشبختانه در کشور ما طبق آمار فائو رشد خیلی بهتری در پرورش آبزیان داشتیم و با توجه به برنامه های توسعه به ۵۰ درصد می رسد.

معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران تصریح کرد: پس از انقلاب با توسعه ای که در شیلات داشتیم، جایگاه خوبی را در سطح جهان پیدا کردیم. با وجود اینکه سال های زیادی نیست آبزی پروری را شروع کردیم اما در این زمینه رتبه ۲۰، در صید رتبه ۳۰، در کپور ماهیان رتبه ۶ و در قزل آلای آب شیرین رتبه یک را داریم و در صید تن ماهیان در اقیانوس هند هم رتبه دو و در غرب اقیانوس هند هم رتبه نخست را داریم.

عبدالحی با بیان اینکه روند پرورش ماهیان دریایی به شدت در حال توسعه است، گفت: سابقه تولید «ماهی در قفس» برمی گردد به سال های خیلی دور که در خلیج گرگان فعالیت پرورش ماهی «رو پن» که نوعی قفس است به صورت آزمایشی توسط موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور در نوشهر انجام شد.

وی عنوان کرد: پس از سفر وزیر جهاد کشاورزی به نروژ در دولت اصلاحات، پیشنهاد شد تا روی بحث پرورش ماهی در قفس برنامه تدوین شود و یک شرکت نروژی دعوت به کار و با آن قرارداد بسته شد و مطالعاتی را در ایران انجام داد. در این مطالعات موسسه تحقیقات به طور کلی درگیر بودند.

معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران با بیان اینکه در آن مطالعات میزان پرورش ماهی در قفس ۹۰۰ هزار تن شناسایی شد که در کوتاه مدت ۱۵ هزار تن و در میان مدت پنج ساله ۱۰۰ هزار تن و در بازه بلند مدت ۱۰ ساله ۳۰۰ هزار تن است، اضافه کرد: متاسفانه در زمان دولت گذشته توجهی به این مطالعات نشد و طرح تقریبا متوقف شد به رغم اینکه بخش خصوصی در این زمینه فعالیت هایی داشت ولی موفقیت چندانی حاصل نشد.

عبدالحی گفت: خوشبختانه با تغییر دولت و رویکردی که رئیس سازمان شیلات و وزیر جهاد کشاورزی داشت و تشکیل ستادی در سطح وزارت جهاد کشاورزی در نهایت برنامه توسعه پرورش ماهی در قفس به عنوان یک اولویت در حوزه شیلات تدوین شد و شیلات را موظف به پیگیری و ادامه کار کردند.

وی بیان کرد: ظرفیت های توسعه پرورش ماهی در قفس با توجه به وجود آب های شور و شیرین و امکاناتی که در سطح کشور وجود دارد باعث شد که روی موضوع پرورش ماهی در قفس تاکید ویژه ای شود.

معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران افزود: بر اساس توصیه شرکت نروژی به این نتیجه رسیدیم که مطالعات تکمیلی را برای مطالعات قبلی نیاز داریم و با پیگیری ها توانستیم ردیف بودجه ای را برای مطالعات تکمیلی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بگیریم

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید