استحصال بچه ماهی سفید از ماهیان مولد رودخانه مرزی آستاراچای

شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۶ بازدید
استحصال بچه ماهی سفید از ماهیان مولد رودخانه مرزی آستاراچای
فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: برای نخستین بار بچه ماهی سفید از ماهیان مولد رودخانه مرزی آستاراچای استحصال می‌شود
سیروس شفقی در جلسه مشترک ساماندهی صید در رودخانه مرزی آستاراچای با حضور مدیرکل شیلات استان گیلان و تنی چند از مسئولان استانی و محلی در فرمانداری شهرستان مرزی بندر آستارا، اظهار کرد: اهمیت مرز بر کسی پوشیده نیست و مرزداران واقعی همین مرزنشینان هستند.

وی با تأکید بر این‌که مرزنشینان آستارایی با حضور همیشگی خود، پاسدار انقلاب و نظام شکوهمند انقلاب اسلامی هستند، ادامه داد: مرزنشینان این خطه در گذشته به روش‌های سنتی از حق صید ماهیان استخوانی در رودخانه مرزی آستاراچای بهره‌مند بودند و باید شرایط را طوری مهیا کرد تا این روند ادامه یابد.

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا افزود: فصل صید در رودخانه مرزی آستاراچای در گذشته 9 ماه بوده است که بعدها به 6 ماه و تا سه سال گذشته به دو ماه و هم‌اکنون به یک ماه کاهش یافته است.

شفقی با اشاره به این‌که طول 20 کیلومتری سنگلاخی کف این رودخانه سبب شده است تا ماهیان مولدی را که وارد آن می‌شوند، فضای مناسبی را برای تخم‌ریزی داشته باشند، توضیح داد: اتباع ایرانی و آذری فقط در سه کیلومتر از این رودخانه صید می‌کنند که کف شنی دارد و مناسب برای تخم‌ریزی نیست.

وی اعمال راهکارهای اساسی برای حفظ ذخایر آبزیان و تأمین حداقل‌ها برای صیادان را از اولویت‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: باید در زمینه ساماندهی صیادی در این رودخانه از توان صیادان واقعی بومی استفاده شود.

شفقی از آمادگی شیلات برای استحصال بچه ماهی سفید از ماهیان مولد رودخانه مرزی آستاراچای برای نخستین بار خبر داد و یادآور شد: در راستای حفاظت و صیانت از نسل ماهیان استخوانی، صید به روش‌های غیر متعارف از قبیل سدکشی، تورهای ماهواره‌ای و ... ممنوع می‌شود.

صید در رودخانه مرزی آستاراچای به روش سنتی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان متداول بوده است که صیادان دو کشور با ورود از دروازه‌های ایجاد شده به محل مشخص، یک روز در میان و در دو نوبت صبح و بعدازظهر به صید انواع ماهیان استخوانی از این رودخانه می‌پردازند.

در این جلسه زمان صید در رودخانه مذکور برای فصل جدید به مدت یکماه از تاریخ 25 اسفند 1394 لغایت 25 فروردین 1395 تعیین شد

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید