ممنوعیت فعالیت آبزی‌پروران بدون مجوز زنجان از سال آینده

دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید
ممنوعیت فعالیت آبزی‌پروران بدون مجوز زنجان از سال آینده
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، از ممنوعیت فعالیت آبزی‌پروران بدون مجوز از سال آینده خبر داد و گفت: متأسفانه برخی تولیدکنندگان بدون رعایت اصول فنی و مهندسی نسبت به احداث مزرعه اقدام کرده‌اند
محمود صیاد‌بورانی اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر، آبزی‌پروری جزو فعالیت‌هایی به شمار می‌رود که به‌واسطه اقتصادی بودن و افزایش دامنه سود، طرف‌داران زیادی را به خود جذب کرده است. در واقع، این فعالیت حتی با امکانات ساده نیز راه‌اندازی می‌شود و تولیدکننده می‌تواند پس از حدود شش ماه یک لایه بردارد.

این مسئول ادامه داد: علاوه‌بر این، نقدینگی پول برای تولیدکنندگان در زمانی کوتاه انجام می‌شود و دولت روی قیمت محصول تولید شده تأثیر چندانی ندارد. هم‌چنین برگزاری آموزش‌های تئوریک، چهره به چهره و مشاوره رایگان از جانب سازمان جهاد کشاورزی در خصوص آبزی‌پروری نیز همگی دست به دست هم داده‌اند تا امروزه افراد زیادی متقاضی احداث پرورش مزارع آبزی‌پروری در سطح استان باشند.

وی افزود: پروسه دریافت مجوز برای آبزی‌پروری توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی حدود دو ماه طول می‌کشد. متأسفانه برخی تولیدکنندگان تحمل طی شدن ‌زمان لازم برای دریافت مجوز را ندارند و در حریم سایر مزارع اقدام به راه‌اندازی مزرعه می‌کنند. این در حالی است که تا 100 متر از استخرهای پرورش ماهی، حریم محسوب شده و نباید مزرعه دیگری احداث شود.

صیادبورانی تصریح کرد: متأسفانه کسانی‌که نسبت به احداث مزارع بدون مجوز اقدام می‌کنند، بچه‌ماهی‌ها را از مراکزی که مورد تائید سازمان جهاد کشاورزی نیست تهیه کرده و این می‌تواند سایر مزارع را از نظر بهداشتی دچار تنش کند. از همین‌رو، بهره‌برداران باید از طریق مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خود و یا از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، مراحل دریافت مجوز را طی کنند.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی زنجان خاطرنشان کرد: از سال آینده مقرر است حریم مزارع با GPS تعیین و استخرهای آبزی‌پروری بدون مجوز اعمال قانون شود، چون اخذ مجوز موجب کاهش ریسک تولید و سرمایه‌گذاری شده و رعایت ضوابط بهداشتی را به حداکثر می‌رساند. از این‌رو، آبزی‌پروران تا پایان امسال فرصت دارند تا برای دریافت مجوز اقدام کرده و علاوه‌بر خود، تولیدکننده‌های مزارع مجاور را به دردسر نیندازند.

به گزارش ایسنا، استان زنجان تا پایان پارسال از 474 مزرعه پرورش ماهی با مجوز قانونی و رسمی برخوردار شده است

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید