مشارکت ایران و نروژ در حوزه شیلات

سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۸ بازدید
مشارکت ایران و نروژ در حوزه شیلات
بعد از لغو تحریم ها نروژ بدنبال توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران برآمد در این راستا تفاهم نامه تولید پنج هزار تن ماهی دریایی در قفس با مشارکت بخش خصوصی ایران و یک شرکت نروژی (درجزیره قشم) به امضا رسید.
روابط اقتصادی ایران و نروژ در سال ۱۳۰۹، با امضاء عهدنامه مودت‌آمیزی در زمینه دریانوردی آغاز شد. بعد از آن در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۲۹ (۲۲ ماه می ۱۹۵۰) موافقت‌نامه سرویس‌های حمل و نقل هوائی - بازرگانی میان دو دولت به امضاء رسید و قراردادهائی نیز در (اکتبر ۱۹۵۶)، دربارهٔ معافیت متقابل شرکت‌های هواپیمائی از پرداخت مالیات مورد توافق قرار گرفت

روابط اقتصادی بین دو کشور، طی سالیان متمادی به صورت سنتی ادامه داشت ولی در سطح نسبتاً پائینی برقرار بوده است. در سال ۱۳۵۵، اجلاس مشترکی در زمینه‌های اقتصادی و فنی در سطح وزیران دو کشور در اسلو برگزار شد. در این اجلاس، دولت نروژ برای همکاری خود با ایران در زمینه توسعه صنایع فلزی، کمک به بهبود سیستم کشاورزی ایران و توسعه ارتباطات راه دور اعلام آمادگی کرد و دولت ایران نیز در مقابل موافقت کرد که برخی از اقلام مورد نیاز نروژ را تأمین کند. در سال ۱۳۵۷، دومین نشست اقتصادی و فنی مقامات دو کشور برگزار گردید، این کمیسیون موافقت کرد که همه اقداات لازم برای افزایش صادرات کالاهای صنعتی و نیمه تمام ایران به نروژ واگذار شود. ضمن اینکه توصیه‌هایی نیز در مورد افزایش صادرات نروژ به عمل آمد. با وجود این نشست‌ها سطح مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و نروژ هیچ‌گاه توسعه چشمگیری نیافت که علت آن، محدود بودن امکانات صادراتی دو کشور، دسترسی آسان نروژ به بازارهای اروپا و آمریکا، بعد مسافت ایران و نروژ، غنی بودن نفت و گاز نروژ و طبعاً بی‌نیازی نروژ از نفت و گاز ایران است.

بنابراین گزارش، بعد از لغو تحریم ها نروژ بدنبال توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران برآمد در این راستا محسن ناطق، رئیس هیات مدیره شرکت ریواس قشم به ایرنا گفته است: " تفاهم نامه تولید پنج هزار تن ماهی دریایی در قفس با مشارکت بخش خصوصی ایران و یک شرکت نروژی (درجزیره قشم) به امضا رسید. این طرح را 500 میلیارد ریال ذکر کرد. عملیات اجرایی فازاول این طرح به ظرفیت یکهزارتن تولید ماهی دریایی درقفس با همکاری و مشارکت طرف خارجی در جزیره قشم آغاز شده است. در صورت همکاری دستگاههای ذیربط به ویژه تامین منابع مالی (تسهیلات صندوق ذخیره ملی) با اجرای مراحل بعدی این طرح میزان تولیدات ماهی دریایی در قفس تا سال آینده به ظرفیت اسمی سالانه یعنی پنج هزارتن افزایش می یابد.

یادآور می شود: دراطلاعات منتشره شیلات هرمزگان آمده است در دوسال فعالیت دولت تدبیر و امید موافقت اصولی برای تولید 35هزارتن ماهی دریایی در قفس در سطح این استان صادر شده که حدود 25هزارتن آن وارد مراحل اجرایی شده است. هرچند سابقه طرح پرورش ماهیان دریایی درقفس در هرمزگان(آزمایشی)به سال86هجری خورشیدی برمی گردد اما پس از یک دوره رکود نسبتا طولانی مجددا در دولت یازدهم شاهد حرکت رو به جلو آن هستیم. در نتیجه توجه جدی دولت یازدهم به این صنعت شاهد حرکت های خوبی در زمینه اجرای طرح های پرورش ماهی دریایی در قفس از سوی بخش خصوصی بامشارکت شرکت های نروژی و فرانسوی درقشم (تولید بچه ماهی) و روستای گرزه (پرورش ماهی) از توابع بندرلنگه درغرب هرمزگان هستیم. در این اطلاعات با اشاره به افزایش فشار وارده طی سالهای گذشته به ذخایر آبزیان خلیج فارس از توسعه سریع طرح های پرورش ماهی در قفس بعنوان اصلی ترین راهبرد برای رفع این مشکل و همچنین دستیابی به تولید انبوه ماهیان با ارزش دریایی نام برده شده است

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید