کیش میزبان ۳۵ کشور برای شرکت در همایش «تن ماهیان غرب اقیانوس هند

چهار‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید
کیش میزبان ۳۵ کشور برای شرکت در همایش «تن ماهیان غرب اقیانوس هند

با حضور بالغ بر 35 کشور جهان: برگزاری سومین همایش تن ماهیان غرب اقیانوس هند به میزبانی ایران

مدیر کل شیلات هرمزگان از برگزاری سومین همایش تن ماهیان غرب اقیانوس هند با حضور بالغ بر 35 کشور جهان به میزبانی ایران از تاریخ دوم لغایت پنجم اسفندماه به میزبانی ایران در جزیره کیش خبر داد.

وی با بیان این که اقيانوس هند يکي از زيستگاه هاي اصلي تون ماهيان در جهان است و ساليانه حدود 7/1 ميليون تن از انواع تون ماهيان در اين اقيانوس صيد مي شو د گفت:در این راستا از چندين سال قبل سازمان خواروبار کشاورزي ملل متحد (FAO) به منظور مديريت هرچه بهتر صيد و ذخاير آبزيان در سطح جهان، کميسيون هاي منطقه اي را تشکيل داده که ازجمله آن کميسيون تون ماهيان اقيانوس هند (IOTC) است.

وی تصریح کرد:اين کميسيون برنامه ريزي مديريت صيد ماهيان سطح زي درشت در اقيانوس هند را عهده دار است و ضمن ارزيابي ذخاير موجود و ميزان قابل برداشت ساليانه، کنترل گسترش صيد و توسعه ناوگان صيادي کليه کشورها در اقيانوس را دراختيار دارد.

محبی افزود : سازمان شيلات ایران به نمايندگي از طرف جمهوري اسلامي ايران از سال 2002 ميلادي با مصوبه هيات وزيران و مجلس شوراي اسلامي به عضويت رسمي کميسيون تون ماهيان اقيانوس هند درآمده است و تلاش هاي زيادي را براي افزايش سهیمه صيد در اقيانوس هند براي ناوگان صيادي کشور انجام داده است.

مدیر کل شیلات هرمزگان تصریح کرد :اکنون جمهوري اسلامي ايران با صيد بيش از 260 هزار تن از انواع گونه هاي سطح زي درشت و اختصاص 50 درصدي از حجم توليدات دريايي کشور به اين گروه از آبزيان، ازنظر جايگاه به عنوان دومين کشور بهره بردار از ذخاير تون ماهيان اقيانوس هند در بين 45 کشور بهره بردار در اين حوزه محسوب مي شود .

محبی در ادامه با بیان این که روند آتي اقيانوس هند براي صيد تون ماهيان به سمت سهميه بندي است و چون در حال حاضر حفظ ذخاير با توجه به حجم صيد خيلي مهم و مديريت آن حساس براي کميسيون تون ماهيان اقيانوس هند(IOTC) شده است گفت: کميسيون مذکور طي سال هاي اخير در صدد برآمده تا با کمک کشورهاي عضو و ضمن بهره گيري ازتجارب ساير سازمان هاي مديريت ماهيگيري منطقه اي فائو اقدام به تعيين معيارهايي لازم براي سهميه بندي صيد تون ماهيان در اقيانوس هند بنمايد.

وی ابراز کرد: به همين منظور تاكنون دو نشست در سال هاي 2011 و 2013 در کشورهاي کينيا و عمان برگزار شده است. با باتوجه به اعلام دبيرخانه کميسيون تون ماهيان اقيانوس هند مبني بر برگزاري سومين نشست کميته فني تعيين معيارهاي لازم براي سهميه بندي صيد کميسيون تون ماهيان اقيانوس هند با حضور مديران ارشد 35 کشور جهان و به ميزباني جهموري اسلامي ايران به صورت رسمي از تاريخ 02/12/1394 به مدت 3 روز برگزار می شود که پس از بررسي هاي به عمل آمده و با توجه به موفقيت استان هرمزگان در زمینه های شیلاتی ،جزیره کيش به عنوان "قطب صيادي بدون تور" اين جزيره انتخاب شد.

منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید