پیش بینی صادرات 85 هزار تن آبزی به بازار روسیه

دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۲ بازدید
پیش بینی صادرات 85 هزار تن آبزی به بازار روسیه
مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات گفت: صادرات آبزیان در سه سال اخیر به بیش از 300 میلیون دلار رسیده است
دکتر عیسی گلشاهی ، صادرات آبزیان کشور را 72 هزار تن اعلام کرد و افزود : از این میزان 32 هزار تن محصولات تازه شیلاتی، نزدیک به 8 هزار تن محصولات فرآوری شده و بقیه محصولات شیلاتی منجمد بسته بندی است.

گلشاهی اظهار داشت: تولیدات حوزه شیلات کمتر از یک درصد مجموع تولیدات محصولات کشاورزی و با این حال 10 درصد ارزآوری بخش کشاورزی مربوط به شیلات است.

وی پیش بینی کرد با توجه به بازار روسیه سال آینده 80 تا 85 هزار تن صادرات انواع آبزیان از کشور انجام گیرد.
گلشاهی درباره صادرات آبزیان به روسیه تصریح کرد: امسال بر اساس آخرین آمار تاکنون یک هزار تن انواع آبزیان با حمل و نقل زمینی به روسیه صادر کردیم که 487 تن آن میگو بوده است.

وی مقررات بهداشتی روسیه را سختگیرانه تر از اتحادیه اروپا دانست و گفت: کیفیت محصولات شیلاتی ایران، روسیه را قانع کرده است.
مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات ادامه داد: محصولات شیلاتی ایران مزایایی دارد که سایر کشورها ندارند و از جمله اینکه میگوهای کشور ما فاقد آنتی بیوتیک است.

وی در همین حال افزایش صادرات آبزیان را منوط به تمهیداتی مانند افزایش تولیدات صادرات محور و پشتیبانی از بخش صادرات بیان کرد.
گلشاهی در این باره به اختصاص یارانه های حمل و نقل صادرات اشاره کرد و اذعان داشت: قابلیت افزایش صادرات محصولات تازه میگو و قزل آلا تا 15 هزار تن به روسیه را داریم ، اما هزینه حمل و نقل هوایی به قدری بالاست که این امکان را از صادر کنندگان می گیرد.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه ایران، محصولات شیلاتی تازه خود را با یک دهم قیمت از طریق حمل و نقل هوایی صادر می کنند ، گفت : در حال حاضر 99 درصد صادرات محصولات شیلاتی ایران با حمل و نقل دریایی صورت می گیرد در حالی که می توان از ظرفیت های خالی هوایی، هنگام حمل و نقل مسافران برای سرعت بخشیدن به صادرات آبزیان به لحاظ بازه زمانی و با قیمت پایین استفاده کرد.

مدیر کل دفتر بهبود کیفیت ، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات در مورد صادرات میگو نیز اظهار داشت: از سال 90 به بعد با تغییر رویکرد صنایع شیلاتی و اصلاح شیوه های عرضه، که میگو را آماده مصرف عرضه می کنند، میزان تولید میگو افزایش یافت تا جایی که تولید آن در سال گذشته به 22 هزار تن رسید.

وی با اشاره به رشد 9 برابری سهم بازار داخلی مصرف میگو، خاطر نشان کرد: مصرف داخلی میگو از 5 درصد تولید در سال های قبل از 90 به 40 تا 45 درصد در سال جاری رسیده است.

گلشاهی در مورد بازار داخلی ماهی نیز اظهار داشت: از 950 هزار تن تولید آبزیان، حدود 100 هزار تن ماهی، مصرف صنعتی، 72 هزار تن صادرات و بقیه بازار داخلی دارد.
منبع : واحد مرکزی خبر
اختصاص یارانه صادراتی برای حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی به روسیه
مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی شورای هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی خبر داد.
دکتر شاهرخ شجری افزود : شورای هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی متشکل از کارگروه‌های محصولی مانند کارگروه دامی، شیلات، زراعی، باغی، صنایع غذایی، گیاهان دارویی، محصولات ارگانیک و همچنین دستگاه‌های مربوطه همچون گمرک جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی، اتحادیه صادرکنندگان و سازمان توسعه تجارت است.

وی هدف از تشکیل این شورا را بررسی مشکلات و چالش‌های صادرات و رفع آن با رایزنی دستگاه‌های مرتبط اعلام کرد.

شجری گفت: پس از بررسی مشکلات صادرات در کارگروه‌ها، راهکارهایی در اختیار شورای هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد و در آن شورا مشکلات ؛ تحلیل و سیاستگذاری می شود.

وی برندسازی را یکی از چالش‌های صادرات محصولات کشاورزی کشور دانست و اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این محصولات به صورت فله‌ای صادر می‌شود در حالی که صادرات کالاها باید با برند ایرانی و در بسته‌بندی‌های شکیل به بازارهای بین‌المللی عرضه شود.

توافق برای حمل و نقل هوایی محصولات به روسیه

مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی، حمل و نقل محصولات کشاورزی را از دیگر چالش‌های مهم صادرکنندگان ایرانی بیان و تصریح کرد: برای صادرات محصولات با کیفیت با حضور مدیر کل ترانزیت و شرکت های حمل و نقل جلسه‌ای برگزار کردیم و پس از بررسی مسایل ، فهرستی از شرکت های حمل و نقل را که رانندگانشان دوره‌های آموزشی بین‌المللی را گذرانده و دارای گواهی از دانشگاه علمی - کاربردی هستند ، تهیه کردیم و در اختیار اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان قرار دادیم.

وی در این حال بر راه‌اندازی حمل و نقل هوایی برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه تاکید کرد و گفت: پیشنهاد راه‌اندازی حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی به روسیه را به سازمان توسعه تجارت داده‌ایم که مورد موافقت قرار گرفته است.

شجری ادامه داد: در مرحله نخست ، قرار است حمل و نقل هوایی محصولات از مناطقی مانند دزفول، جیرفت و استان فارس به روسیه صادر شود و همچنین یارانه صادراتی به حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی اختصاص یاب

دیدگاه خود را بیان کنید