همفکری جهان برای حفاظت از اقیانوسها

سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۰ بازدید
همفکری جهان برای حفاظت از اقیانوسها
کنفرانس بین المللی محافظت از محیط زیست اقیانوسها فردا در نیویورک گشایش می یابد
خبرگزاری فرانسه از پاریس : اقیانوسها نیمی از اکسیژنی که ما تنفس می کنیم تولید می کنند ، آب و هوا را تنظیم می کنند و بزرگترین منبع تامین پروتئین برای بشر محسوب می شوند. این در حالیست که بشر گونه های جانوران دریایی را در معرض انقراض قرار داده و دریاها را به زباله دانی تبدیل کرده است .

امروزه معاهده ها و توافقنامه های متعددی درخصوص تنظیم قوانین کشتیرانی ، صیادی و بهره برداری از منابع کانی در اقیانوسها تدوین شده است و کنوانسیون سازمان ملل در امور قوانین دریا که در دهه 1970 به تصویب رسید ، قوانینی را در باره منطقه تحت کنترل هر کشور فراتر از خطوط ساحلی تنظیم کرده است ولی هیچ معاهده بین المللی در زمینه حفاظت از دریاها و آبهای جهان فراتر از حوزه نظارتی کشورها که دو سوم سطح اقیانوسها و نیمی از سطح کره زمین را شامل می شود ، وجود ندارد .

کالوم رابرتس اقیانوس شناس در دانشگاه یورک در انگلیس گفت : « ما از همان ابتدا تصمیم گرفته بودیم که اقیانوسهای جهان مال همه و هیچکس باشد چون همه خود را مالک آن می دانند ولی هیچکس مسئولیتی در قبال حفاظت از آنها بر عهده نمی گیرد. »

وی افزود :‌« هدف از تصویب توافقنامه ای در این زمینه ، دقیقا تبیین سازوکاری به منظور مهار تاثیرگذاری فعالیت های بشر بر اقیانوسها اعلام شده است. »‌

وی گفت نواحی حفاظت شده در اقیانوسها یکی از قویترین ابزارها برای محافظت از طبیعت و بازسازی ذخایر آبزیان در جهان به شمار می رود.

مقامات سازمان ملل اعلام کردند کنفرانس بین المللی محافظت از محیط زیست اقیانوسها فردا در نیویورک گشایش می یابد.

نشست روز دوشنبه، نخستین نشست از چهار جلسه مذاکرات دو هفته ای است که قرار است به صورت متناوب تا پایان سال 2017 برگزار شود

منبع : صدا وسیما

دیدگاه خود را بیان کنید