تولید ماهیان دریایی با روش پرورش ماهی در قفس

چهار‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
تولید ماهیان دریایی با روش پرورش ماهی در قفس
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید ماهیان دریایی با روش پرورش ماهی در قفس در آینده‌ای نزدیک خبر داد
محمدسعید سیف در مراسم بازدید دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور از طرح «پرورش ماهی در قفس» اظهار کرد: پرورش ماهی در قفس سامانه‌ای است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می‌شود. در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می‌گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان قرار می گیرد.

وی افزود: از منشأ و مبدأ پیدایش این شیوه اطلاع دقیقی در دسترس نیست و در این خصوص اطلاعات کمی وجود دارد؛ ولی آنچه مسلم است از زمان دور، صیادان برای نگهداری ماهیان صید شده خود تا قبل از حمل و عرضه به بازار از نوعی قفس استفاده می‌کرده‌اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به اهمیت تولیدات اقتصادی خاطرنشان کرد: به‌طور کلی پرورش ماهی با هدف تولید اقتصادی تحت چهار سامانه انجام می‌شود که شامل پرورش در استخرهای روباز خاکی و پرورش در استخرهای سرپوشیده گلخانه‌ای، در تانک و یا در قفس است.

وی با اشاره به پیشینه تولید ماهیان دریایی با روش پرورش ماهی در قفس گفت: در حال حاضر بیش از 62 کشور در زمینه پرورش آبزیان در قفس مشغول به فعالیت هستند. جمع تولید جهانی آبزیان در قفس در سال 2005 حدود 3/4 میلیون تن بود و کل تولید آبزی‌پروری در جهان در سال 2006 (با گیاهان آبزی) در حدود 7/66 میلیون تن به ارزش 9/85 میلیارد دلار و سهم آبزیان دریایی پرورشی 3/19 میلیون تن و ماهیان دریایی پرورشی 2/2 میلیون تن بوده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی از تولید 200 هزار تن پرورش ماهی طی پنج سال آینده خبر داد و گفت: سازمان شیلات در خصوص تقویت این نوع پرورش وام‌های کم‌بهره را پرداخت کرده است، ولی از طرفی به دلیل تازگی این رویداد بخش‌های خصوص کمتر وارد جریان می‌شوند و دولت باید با راه‌اندازی پایلوت‌ها و زیرساخت‌های مناسب به روند توسعه این طرح سرعت ببخشد

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید