خطر شیوع بیماری‌های ویروسی در مزارع پرورش ماهی قزل‌آلای استان سمنان

چهار‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید
خطر شیوع بیماری‌های ویروسی در مزارع پرورش ماهی قزل‌آلای استان
در صورت مشاهده محموله‌های فاقد مجوز، برخورد قانونی می شود
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان سمنان نسبت به شیوع احتمالی بیماری‌های ویروسی آبزیان و از جمله شیوع بیماری‌های IHN و VHS در مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا هشدار داد.

علی جاویدپور گفت: بیماری‌های ویروسی از جمله IHN و VHS از تهدیدات جدی صنعت آبزی‌پروری محسوب می‌شود و بهترین راه جهت پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها افزایش امنیت‌زیستی و توجه به نکات بهداشتی-قرنطینه‌ای در کلیه واحدهای پرورشی اعم از مزارع تکثیر، تفریخ و پرورش آبزیان است.
وی در ادامه افزود: خوشبختانه با توجه به بررسی‌ها، بازدیدها و نتایج نمونه‌برداری‌های صورت گرفته، تاکنون هیچ کانون بیماری در این خصوص در سطح استان مشاهده نشده است.
جاویدپور یکی از برنامه‌های نظارتی و کنترلی اداره کل دامپزشکی استان را علاوه بر نمونه‌برداری‌های فصلی، صدور مجوز حمل بهداشتی برای بچه ماهیان اوزان بالای 3 گرم برشمرد و گفت: در صورت مشاهده محموله‌های فاقد مجوز از 15 فروردین 1395 برخورد قانونی خواهد شد.
این کارشناس آبزی‌پروری به پرورش دهندگان توصیه کرد: برای حفظ و حراست از سرمایه‌گذاری‌های خود به مسائل بهداشتی- قرنطینه‌ای دامپزشکی توجه لازم داشته و محموله‌های تخم چشم زده و بچه ماهیان را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند .
وی با بیان اینکه فعالان این بخش باید قبل از هرگونه فعالیت مجوزهای بهداشتی را از ادارات دامپزشکی اخذ کنند،گفت: حمل و نقل بچه ماهیان بایستی صرفاً با خودروهای حمل اختصاصی و با مجوز حمل بهداشتی صورت گیرد .
جاویدپور تصریح کرد: با توجه به عدم وجود راه‌های درمانی برای این بیماری‌ها؛ بهترین راه پیشگیری جلوگیری از ورود ویروس به همراه تخم چشم زده است که می‌بایستی امکانات و تمهیدات لازم جهت ضدعفونی محموله‌های ورودی به واحد بر اساس دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی صورت گیرد.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان سمنان همچنین با اشاره به ضرورت حفظ سرمایه‌های تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان آبزیان، از فعالان این بخش خواست، مزارع پرورشی خود را بیمه کنند

منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید