استعدادیابی ساحل گیلان برای پرورش ماهیان خاویاری

یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۲ بازدید
استعدادیابی ساحل گیلان برای پرورش ماهیان خاویاری

مدیرکل شیلات گیلان از استعدادیابی یک‌هزار هکتار از اراضی ساحلی به منظور پرورش ماهیان خاویاری در این استان خبر داد

اسحاق شعبانی عصر امروز در جریان بازدید از طرح‌های پرورش ماهی در این شهرستان با اشاره به اینکه گیلان یکی از استان‌های قطب پرورش ماهیان خاویاری است، اظهار کرد: 20 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در گیلان در حال آماده‌سازی است.

وی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد یک‌هزار هکتار از اراضی ساحلی گیلان برای پرورش ماهیان خاویاری مناسب است

مدیرکل شیلات گیلان، این استان را از مناطق پر باران کشور عنوان کرد و افزود: منابع آبی شیرین در گیلان محدود است و باید رویکرد خود را از آب شیرین به طرف آب شور تغییر دهیم.

شعبانی با بیان اینکه 80 درصد از هزینه‌ها برای آماده کردن استخر پرورش ماهی است، تصریح کرد: 20 درصد از هزینه‌ها مربوط به دیگر موارد است.

وی، یکی از راهکارهای استفاده از آب شور را پرورش ماهی در قفس خواند و بیان کرد: مدت 50 سال است که پرورش ماهی در قفس در کشورهای مختلف انجام می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان به تولید سالانه 19 میلیون تن محصولات شیلاتی از طریق پرورش ماهی در قفس در دنیا اشاره کرد و گفت: از سال 89 پرورش ماهی در قفس در دیای خزر آغاز شده است.

شعبانی با اشاره به اینکه خزر یکی از مواج‌ترین دریاهای دنیا محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: پرورش ماهی در اقیانوس‌ها در حال انجام است و این موضوع نشان می‌دهد پرورش ماهی در قفس در دریای خزر امکان‌پذیر است.

وی به مصوبه سفر رئیس جمهور به گیلان مبنی بر تولید 10 هزار تن آبزی با روش ماهی در قفس اشاره کرد و یادآور شد: تولید مذکور باید در مدت دو سال اجرایی شود.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه تعداد 60 نفر از سرمایه‌گذاران پرورش ماهی در قفس در فراخوان مشخص شدند، اظهار کرد: تعداد 30 نفر از سرمایه‌گذاران واجد شرایط تشخیص داده شدند.

شعبانی بر استفاده از قفس‌های استاندارد برای پرورش ماهی در قفس تأکید کرد و افزود: دریای خزر ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه آبزی‌پروری است و باید از این دریا استفاده بهینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید سالانه 50 تا 200 هزار تن پرورش ماهی در گیلان وجود دارد، بیان کرد: برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف مورد نظر در حال انجام است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید