سازمان دامپزشکی تنها مرجع صلاحیت دار در پیشگیری از بیماری های دام، طیور و آبزیان

چهار‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
سازمان دامپزشکی تنها مرجع صلاحیت دار در پیشگیری از بیماری های دام، طیور و آبزیان

رئیس سازمان دامپرشکی کشور با تاکید بر اینکه واکسن تب برفکی از کشورهای معتبر تامین و وارد شده است، گفت: مولفه تامین بهداشت دام اساس تداوم دامداری است

دکتر مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور روز چهارشنبه در سمینار «مدیریت واکسیناسیون تب برفکی در ایران» که در محل دانشکده دامپزشکی برگزار شد، سازمان دامپزشکی کشور را تنها متولی پیشگیری بیماری های دام و طیور از لحاظ حاکمیتی دانست.

وی با اشاره به داشتن سیستم گزارش گیری الکترونیک و هم سیستم اطلاعات جغرافیایی گفت: این آمادگی در سازمان دامپزشکی وجود دارد که با استفاده از ظرفیت خوب دانشگاه ها در جهت تجزیه و تحلیل این داده ها اقدام نماید.


وی با تاکید بر نقش دانشکده دامپزشکی گفت: کمیته کنترل تب برفکی با حضور سازمان دامپزشکی کشور، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و برخی دانشکده های دامپزشکی شکل گرفته و برنامه کنترل تب برفکی، بروسلوز و سل از نظر قواعد ملی و بین المللی تنظیم و تدوین شده و در مسیر ارائه به مراجع بین المللی است.
وی گفت: تامین 20 میلیون دز واکسن مورد نیاز دامداران با اولویت خرید از شرکت های تولیدکننده داخلی صورت می گیرد ولی در زمانی که تولید داخلی واکسن به اندازه کافی نباشد، سازمان دامپزشکی باید پاسخگوی نیاز واکسن دامداران باشد و چاره ای جز تامین واکسن تب برفکی از محل واردات نیست.

وی ادامه داد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی دو وظیفه دارد، یکی وظیفه مهم تحقیقاتی است اما بعد دیگر آن تولید است، که در این صورت به مشابه یک شرکت تولید داخلی تلقی می شود.

دکتر خلج درباره قیمت مصوب واکسن تب برفکی در کشور گفت: با توجه به سیاست های وزارت جهادکشاورزی برای حمایت از دامداران، روز گذشته قیمت مصوب هر دُز واکسن تب برفکی تولید داخل 18 هزار ریال، تعیین و ابلاغ شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سال گذشته سازمان دامپزشکی 2 میلیارد دُز واکسن تب برفکی را به ارزش 100 میلیارد ریال از یک شرکت واکسن سازی داخلی به قیمت خوبی خریداری کرد تا به تولید پایدار کمک کرده باشد و به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار داد.
دکتر خلج اضافه کرد: امسال علاوه بر شرکت در مناقصه، واکسن را نیز با قیمت مصوب دستگاههای نظارتی خریداری نماید.
دکتر خلج تصریح کرد: اکنون بخشی از واکسن تب برفکی مورد نیاز کشور از سه شرکت مریال، وتال (ترکیه) و برلیانت (هند) تامین می شود که تمامی آنها از شرکت های معتبر در دنیا به شمار می روند.
وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور به طور مداوم برای اصلاح ساختار و کیفیت تولیدات داخلی مکاتباتی انجام می دهد اما به طور قطع در واردات واکسن با کسی تعارف ندارد و به طور حتم واکسن های کیفی از کشورها و شرکت های معتبر تامین و وارد می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: البته در حمایت از تولیدات داخلی به طور قطع تا زمانی که ما تولید واکسن داخلی داریم، سیاست ما تهیه و تامین واکسن از شرکت های داخلی است
.
منبع: روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور

دیدگاه خود را بیان کنید