اجرای طرح بین المللی شیلات در گیلان

پنج‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۷۰ بازدید
اجرای طرح بین المللی شیلات در گیلان

طرح تحقیقاتی پرورش با هم ماهی خاویاری در قفس با کپور ماهیان در استخرهای خاکی امروزدر سنگر به بهره‌ برداری رسید

برای اجرای این طرح در مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر ، 4 دستگاه قفس شناور در داخل استخر خاکی به مساحت 2 هکتار کار گذاری و فیل ماهی همراه با ماهیان گرمابی کپور معمولی ، فیتو فاگ، بیگ هد و آمور به مدت 5 ماه پرورش داده شد.

هزینه اجرای طرح تحقیقاتی پرورش با هم ماهی خاویاری در قفس با کپور ماهیان در استخرهای خاکی 680 میلیون ریال و درآمد آن بیش از یک میلیارد ریال اعلام شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس بدلیل سهولت عادت پذیری ماهی با شرایط فیزیکی و شیمیایی آب در مقایسه با روش های دیگر پرورش دیگر برتری دارد گفت : در این روش به علت عدم نیاز به زمین یا آب بیشتر میزان سرمایه‌ گذاری اولیه کمتر است.
محمدعلی یزدانی استفاده بهینه از منابع آبی ، حذف کود دهی استخرها و کاهش ورود مواد آلی شیمیایی به اکوسیستم‌ های آبی ، افزایش ظرفیت تولید بدون نیاز به افزایش سطح زیر کشت و ارتقای راند مان تولید و میزان درآمد پرورش دهندگان از دیگر مزایای پرورش ماهیان خاویاری در استخرهای خاکی عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه در زمان کنونی برای احداث مزارع پرورش ماهیان خاویاری بطور میانگین 400 تا500 میلیون ریال سرمایه اولیه به ازای هر تن تولید گوشت مورد نیاز است افزود : برآوردهای اولیه نشان می‌دهد هزینه پرورش ماهیان خاویاری در قفس در منابع آب های داخلی کمتر از 50 درصد رقم مذکور است.
رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی تاس ماهیان دریای خزر گفت : دوره پرورش ماهی در قفس کوتاه تر از دیگر روش هاست.
محمد علی یزدانی افزود : دریاچه‌ها و آب بندان های طبیعی ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌ گذاری در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در قفس است.

وی گفت : با توجه به ویژگی‌های بیولوژیکی ماهیان خاویاری ، اینگونه ماهی دربیشتر مناطق کشور با آب و هوای متنوع همانند گیلان ، مازندران و گلستان ، مناطق مرکزی نظیر استان‌ های قم ، مرکزی و مناطق جنوب کشور همانند خوزستان پرورش داده می شود که خود گواه روشنی بر مزیت‌ های ویژه ماهیان خاویاری به عنوان گونه ‌هایی با تطبیق ‌پذیری گسترده است

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید