روند کند ساخت اسکله ولايروبي بندر لاور ساحلي در دشتستان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۴ بازدید

واحد مرکزی خبر/ ساخت اسکله و لایـروبی بندر لاور ساحلی در شهرستان دشتی به علت اختصاص نیافتن اعتبار متوقف شده است. امسال10 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت موج شکن و اسکله بندرلاور ساحلی اختصاص یافت ، اما هنوز این اعتبار واگذار نشده است. روابط عمومی فرمانداری دشتی اعلام کرد ساخت موج شکن و اسکله بندر لاور ساحلی از سال82 آغاز شده ، تا الان ساخت موج شکن به پایان رسیده و اسکله هم بیش از90 درصد پیشرفت دارد اما برای تکمیل طرح و استفاده از آنها نیاز به لایروبی ، ساخت پهلوگیر و تـاسیسات پشتیبانی دارد. آقای هاشمی فرماندار دشتی اعتبار مورد نیاز برای لایروبی، ساخت پهلوگیر وتاسیسات پشتیبانی را بیش از 40 میلیارد ریال اعلام کرد.

تاکنون90 میلیارد ریال بـرای ساخت موج شکن و اسکله بندرلاور ساحلی هزینه شده است. موج شکن ها سازه هایی دیواره ای شکل از سنگ هستندکه از بنادر و سواحل در مقابل امواج و جریان های ساحلی محافظت می کنند. این سازه با کاستن از انرژی امواج ، ارتفاع آن را در ناحیه بندر کاهش می دهد و منطقه حفاظت شده ای برای پهلوگیری و مهار کشتی ها و بارگیری و باراندازی آنها و دیگر تاسیسات بندر به وجود می آورد.

با بهره برداری از این موج شکن و اسکله زمینه برای راه اندازی گمرک بندر لاور ساحلی که از مصوبات دور دوم سفرهای استانی هیات دولت به استان است فراهم می شود.

بندر لاور ساحلی قدمتی 100ساله در تجارت و دریانوردی در خلیج فارس دارد و به علت موقعیت طبیعی یکی از بهترین مناطق برای صیادی است.

آقای یاراحمدی مدیر کل شیلات استان هم گفت : در این بندر 500 صیاد با 120 فروند شناور فعالیت می کنند و بیش از 60 فروند موتورلنج هم به علت نداشتن موج شکن در بنادر همجوار به صید و صیادی مشغولند. با توجه به مرز طولانی استان بوشهر با خلیج فارس و ضرورت توسعه نوار ساحلی و جلوگیری از متروکه شدن مناطق روستایی ساحلی ، ساخت موج شکن و بنادرکوچک2 منـظوره ( تـجاری و صیادی) در هر10 کیلومتر نوار ساحلی در دستورکار قرارگرفته است و تاکنون ساخت موج شکن های روستاهای کَری و بوالخیر به پایان رسید و ساخت موج شکن های بندردلوار، بندر امام حسن و جزایر جنوبی و شمالی بندر گناوه هم آغاز شده است. با بهره برداری از موج شکن و اسکله بندر لاور ساحلی مشکل 32 ساله مردم منطقه لاور ساحلی و دهستان کبگان در بخش صیادی و تجارت برطرف و این بندر رونق گذشته را از سر می گیرد

دیدگاه خود را بیان کنید