اقتصاد آبزی پروری منجر به توسعه پایدار می شود

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۳ بازدید
اقتصاد آبزی پروری منجر به توسعه پایدار می شود

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: بقا و توسعه پایدار آبزی پروری مرهون تقاضای رو به رشد و سود آور است و اقتصاد آبزی پروری توسعه پایدار در آینده را تضمین می کند

محمود صیادبورانی افزود: آبزی پروری به عنوان فن آوری جدید در تولید غذا طی سال های اخیر از رشد و توسعه پرشتابی برخوردار بوده است.
وی اظهارکرد: آمار نشان می دهد آبزی پروری در مقایسه با سایر تولیدات غذایی بیشترین رشد را داشته است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: آبزی پروری تامین کننده پروتئین با ارزش حیوانی برای انسان ها، درآمد برای کشاورزان، ارز برای صادرکنندگان و اشتغال برای تولید کنندگان بوده و در بسیاری از کشورها آبزی پروری نه تنها تامین کننده امنیت غذایی به شمار می رود بلکه امنیت مالی را نیز تامین کرده است.

صیاد بورانی خاطرنشان کرد: پرداختن به اقتصاد آبزی پروری که ابعاد مختلف از تولید تا مصرف را در برخواهد گرفت می تواند در پایداری توسعه نقش کلیدی داشته باشد.
وی ادامه داد: برنامه ریزی برای تولید پایدار و توسعه مستمر از اصلی ترین محورهای ایجاد و تثبیت اشتغال، افزایش صادرات و حرکتی هدفمند در خصوص محصول خاص به شمار می رود.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: شیلات این استان به منظور تثبیت شغل، افزایش صادرات و حرکتی هدفمند تولید محصول خاص، با مطالعه منابع آبی استان به منظور برآورد پتانسیل دقیق آبزی پروری و معرفی گونه مناسب آبزی پروری در این منابع، استفاده از انواع تجهیزات افزایش تولید در واحد سطح از قبیل دستگاه های مخلوط کننده آب، اکسیژن و پمپ های هواده، استفاده از انواع تجهیزات برگشت آب برای به حداقل رساندن استفاده از آب ورودی به استخر، استفاده از گونه های سریع الرشد، هدایت مزارع آبزی پروری به مجاورت رودخانه های دائمی و پر آب، طراحی و ساخت استخرها با مصالح بومی و یا ارزان قیمت نقش بزرگی را در رسیدن به اهداف بیان شده داشته است.
صیادبورانی تاکید کرد: استان زنجان طی سال های اخیر رتبه اول را در رشد تولید انواع آبزیان به خود اختصاص داده و افزایش تقاضا برای دریافت مجوز فعالیت گویای این واقعیت است.
وی یادآورشد: متوسط هزینه اشتغال به ازای یک تن تولید با لحاظ سیستم تصفیه و برگشت آب 335 میلیون ریال و سود اقتصادی فعالیت نیز طی سال گذشته 40 درصد بوده است.
شهرستان های ماهنشان، زنجان، ایجرود، طارم، خدابنده، ابهر، سلطانیه و خرمدره به ترتیب بیشترین میزان تولید انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی در استان زنجان را به خود اختصاص داده اند.
ماهیان تولیدی این استان انواع ماهیان گرم آبی اعم از کپور معمولی، سرگنده، نقره ای و علفخوار، ماهیان خاویاری، میگوی آب شیرین و شاه میگو و ماهیان سردآبی شامل قزل آلا و آزاد دریای خزر است.
استان زنجان در تولید انواع ماهیان گرم آبی و گونه قزل آلا از نوع سردآبی فعالیت دارد.
دسترنج آبزی پروران سخت کوش استان زنجان به کشور عراق صادر می شود.
این استان در منطقه شمالغرب کشور در مقایسه با استان هایی که در این منطقه از منابع آبی چند برابری برخوردار هستند، رتبه نخست تولید ماهیان سردآبی را به خود اختصاص داده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید