پیش بینی پرورش 17 هزار تن ماهی در آذربایجان غربی

چهار‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
پیش بینی پرورش 17 هزار تن ماهی در آذربایجان غربی

مدیر کل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی از پیش بینی پرورش 100 تن ماهی در قفس خبرداد.

معصوم فصیح در بازدید از مرکزپرورش و تکثیر ماهیان سردآبی روستاهای سارالان و رشکند و پرورش ماهی در قفس سد حسنلوی نقده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس از اولویت های جهاد کشاورزی اذربایجان غربی در راستای اقتصاد مقاومتی است افزود:پرورش ماهی در قفس به عنوان یک کار خط شکن و یکی از طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی است که از ضروریات استفاده بهینه از تمامی منابع آبی در روند تولید آبزیان بشمار می رود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته میزان پرورش ماهی در قفس در آذربایجان غربی به 19 تن می رسید تصریح کرد: امسال شیلات آذربایجان غربی برای تولید و پرورش 100 تن ماهی در قفس در پشت سد هدف گذاری کرده است.

فصیح به مزایای استفاده از طرح پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: یکی از روش های موثر که این روزها در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد پرورش ماهی در قفس است كه در این روش ماهی محصور در یك قفس در منابع آبی پرورش داده می شود و ماهی درون یك قفس یا سبد قرار می گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.

مدیر کل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ادامه داد: در این روش با کاهش غذادهی و استفاده از غذای زنده موجود در آب و استفاده بهینه در آب مصرفی و اقتصادی بودن طرح باعث شده که توجه به پرورش ماهی در قفس افزایش یابد.

وی گفت: شیلات آذربایجان غربی در راستای افزایش راندمان و استفاده بهینه از آب با تجهیز کارگاه ها و مرکز پرورش ماهی از طریق اجرای طرح مکانیزاسیون قدمی بزرگ در مسیر افزایش تولید ماهی و کاهش هدر رفت آب در حوزه دریاچه ارومیه شده است.

فصیح به میزان تولید ماهی در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال پرورش 17 هزار تن ماهی از 4 مرکز تکثیر ماهیان سرد آبی قزل آلا و یک مرکز ماهیان گرم آبی در آذربایجان غربی صورت گیرد.

مدیر کل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی به مزارع پرورش ماهی در استان اشاره کرد و افزود: آذربایجان غربی در بحث پرورش انواع ماهی و ابزیان 528 واحد فعال دارد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در بحث صادرات قزل آلا و شاه میگو به خارج از کشور بسیار توانمند است تصریح کرد: سال گذشته 67 تن شاه میگو و 500 تن انواع ماهی به کشورهای دیگر صادر شده است و پیش بینی می شود امسال نیز به همین میزان صاردات به خارج از کشور صادرات داشته باشیم.

مدیر کل شیلات و آبزیان آذربایجان غربی به چالش ها و مشکلات موجود در پرورش آبزیان اشاره کرد و گفت: کمبود منابع آبی در حوزه دریاچه ارومیه و ضعف در منابع مالی از معضلات و چالش های پیش رو در بحث آبزی پروری در استان است

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید