اجرای طرح اصلاح نژاد قزل آلای پرورشی در ایران

چهار‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۸ بازدید
اجرای طرح اصلاح نژاد قزل آلای پرورشی در ایران

رئیس سازمان شیلات ایران از اجرای طرح اصلاح نژاد قزل آلای پرورشی خبر داد

حسن صالحی افزود: قزل آلای وارداتی نسل اول در کشور، هم اکنون با مشکلاتی از قبیل ضریب رشد پائین ، بیماری و تغذیه مواجه است.


وی اظهار داشت :‌ قدمت نسل کنونی قزل آلای پرورشی در حوضچه‌ها و مراکز تولید آبزیان در کشور به بیش از 40 سال می‌رسد و به همین دلیل میزان تولید کاهش و میزان تلفات این گونه آبزی افزایش یافته بنابراین اجرای طرح اصلاح نژاد برای تولید اقتصادی اقدامی ضروری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص 330 هزار دلار برای اجرای طرح اصلاح نژاد قزل آلای پرورشی از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ایران خبرداد و گفت: مراکز تحقیقاتی تکثیر و پرورش نسل مورد اصلاح قزل آلا در کلاردشت و یاسوج ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر 10 مرکز خصوصی تحقیقاتی برای اجرای طرح اصلاح نسل قزل آلای پرورشی با سازمان شیلات ایران و فائو همکاری می‌کنند.

صالحی گفت : به یقین قزل آلا از مهمترین گونه های پرورشی ماهی است.

وی گفت: هم اکنون ایران در پرورش ماهی قزل آلا در آب شیرین مقام اول و در آب های شور و شیرین جزء سه کشور اول دنیا است.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه ماهی قزل آلا در سبد مصرفی مردم ایران جایگاه ویژه ای پیدا کرده است ، افزود: توسعه پرورش ماهی قزل آلا در رشته کوه های البرز و زاگرس به شدت در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه مزارع پرورش ماهی قزل آلا حتی در استان های کویری کشور مثل یزد ، کرمان و سیستان وبلوچستان ایجادشده است، اظهارداشت: پرورش قزل آلا در تمامی استان های ایران انجام می شود.

صالحی در ادامه از پیش بینی تولید بیش از 140 هزار تن ماهی قزل آلای پرورشی تاپایان سال در کشور اشاره کرد و یادآورشد: امکان افزایش ظرفیت تولید قزل آلا با افزایش بهره وری در کشور به خوبی فراهم است

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید