ممنوعیت پرورش ماهیان غیر بومی در خلیج فارس و دریای خزر

سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۹ بازدید
ممنوعیت پرورش ماهیان غیر بومی در خلیج فارس و دریای خزر

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از همکاری با سازمان شیلات ایران برای توسعه پایدار پرورش ماهی در قفس خبر داد.

داوود میرشکار گفت : همکاری با سازمان شیلات ایران در زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس یکی از مواردی که در حال حاضر در دستور کار معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اخیراً جلسه ای با حضور مقامات سازمان شیلات ایران، معاون محیط زیست دریایی و مدیران کل محیط زیست استان های ساحلی جنوب و شمال کشور در خصوص پرورش ماهی در قفس برگزار شد.


وی افزود : محوریت برگزاری این نشست مشترک، بررسی مطالعات مربوط به چگونگی پرورش ماهی در قفس بدون وارد شدن هر گونه آسیبی به محیط زیست دریایی بود.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی در زمینه فعالیت های پرورش ماهی در قفس را وجود زیستگاه های حساس ساحلی در نقاطی که برای نصب قفس در نظر گرفته شده اند، اعلام کرد.
میرشکار اذعان داشت : باید ضمن فعالیت های پرورش ماهی در قفس نسبت به جریان ها و امواج دریا در جهت مکان یابی برای نصب قفس بسیار دقت شود تا کمترین آسیب زیست محیطی به زیستگاه ها وارد شود.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از مشکلات در این زمینه را پرورش گونه های غیر بومی در دریا ها دانست و گفت: این امر می تواند آسیب های غیرقابل جبرانی را به محیط زیست دریاها وارد کند. بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست آبزی پروری گونه های غیر بومی در دریاهای کشور را تا اتمام مطالعات کامل در خلیج فارس و دریای خزر ممنوع اعلام کرده است.

میرشکاری افزود : پرورش گونه غیربومی سیبس آسیایی به صورت ازمایشی در آبهای دریای عمان در حال انجام است.

میرشکار اظهار داشت : از آنجا که اسناد بین المللی نشان داده که در زمان های دور این گونه در آبهای عمان زیست می کرده است، به صورت آزمایشی مجوز پرورش سیبس آسیایی در آبهای عمان صادر شده است.

وی گفت : از آنجا که سیبس آسیایی گونه ای که از رشد بسیار خوبی برخوردار است، لذا پرورش آن در حجم انبوه می تواند از بازده اقتصادی مناسبی برای سرمایه گذاران برخوردار باشد.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در باره پرورش ماهیان غیربومی در دریای خزر نیز گفت: در سالهای گذشته به اشتباه مجوزهای پرورش قزل آلای رنگین کمان در دریای خزر صادر شده بود که در یک سال اخیر تمام این مجوزها باطل شده اند.

همچنین در مباحث مربوط به پرورش ماهی در قفس و حفاظت محیط زیست، موضوع فرار گونه های پرورشی از قفس و انتقال بیماریها از طریق آنها به سایر آبزیان دریا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت : بر اساس منابع بین المللی انتشار یافته ، به طور متوسط حدود 10 درصد از گونه های در حال پرورش در قفس، فرار می کند.
منیرشکاری خاطرنشان کرد : تجمع عوامل بیماری زا ناشی از پرورش ماهیان در قفس می تواند سبب ایجاد شکوفایی جلبکی در دریاها نیز شود.

حمایت از گونه های در معرض انقراض در آبهای خلیج فارس به وِیژه پستانداران دریایی و لاک پشتها هم اکنون از اولویت های اصلی محیط زیست محسوب می شود که با نصب قفس های پرورش ماهی، احتمال به دام افتادن این آبزیان در قفس ها و وارد شدن صدمات به آنها بسیار افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین این نگرانی در دریای خزر به دلیل حضور فک های خزری وجود دارد و لازم است در این زمینه نیز راهکارهای مناسبی ارائه شود که این کار از طریق نصب قفس های مناسب فراهم می شود.
منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید