تولید پروتئین در سدها نیازمند برنامه‌ریزی است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۹ بازدید

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: تامین پروتئین، ایجاد اشتغال و صید تفریحی در سدها و مخازن آبی کشور نیازمند مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی بلندمدت است

خبرگزاری فارس از بندر انزلی، سید حجت خداپرست پیش از ظهر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان مهار آب‌های طغیانی، تولید برق و تامین آب مطمئن زراعی را از اهداف مهم ایجاد سد بر رودخانه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: زمین‌های وسیعی با احداث سدها زیر پوشش آب قرار گرفته و دریاچه‌های بزرگ و کوچک بسیاری ایجاد می‌شود.
وی خواستار اجرای اهداف شیلاتی برای دریاچه‌ها در کشور شد و افزود: در بسیاری از کشورها با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی بلندمدت از مخازن آبی ایجاد شده، برای تامین پروتئین مورد نیاز و همچنین اشتغال و صید تفریحی استفاده‌های فراوانی صورت می‌گیرد.
خداپرست با اشاره به سد ماکو، تصریح کرد: سد ماکو با توجه به موقعیت جغرافیایی رودخانه زنگمار در محل شهرستان ماکو با ارتفاع بیش از 450 متر به منظور تولید 40 مگاوات برق آبی، مهار سیلاب‌ها، تامین آب شرب و آب مطمئن کشاورزی احداث شده است.
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران خاطر نشان کرد: دریاچه ایجاد شده پشت سد ماکو در حداکثر تراز آبی خود مساحتی حدود 800 هکتار را زیر پوشش آب قرار داده است و با حجم آبی بیش از 160 میلیون مترمکعب قابلیت شیلاتی بالایی برای تامین نیازمندی‌های پروتئینی دارد.
وی به مطالعات دریاچه سد ماکو به منظور تعیین قابلیت‌های شیلاتی و حداکثری استفاده از منابع غذایی طبیعی برای بهره‌وری پایدار به مدت یک سال به صورت ماهانه اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به مساحت 397.6 هکتاری دریاچه سد ماکو، توان تولید 30.69 تن ماهیان پلانکتون‌خوار در این سد محاسبه شده است.

فاکتورهای بیوشیمیایی خون ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان تعیین شد

کارشناس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر نیز در این جلسه به تعیین فاکتورهای هماتولوژی و بیوشیمیایی خون ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان مبتلا به استرپتوکوکوزیس متعاقب مصرف باسیلوس سوبتیلیس به عنوان پرو بیوتیک اشاره کرد و گفت: در این بررسی از دو گروه شامل کنترل و تیمار و سه تکرار برای هر گروه استفاده شد.
رضا پورغلام با بیان اینکه در هر حوضچه 20 عدد ماهی رهاسازی شدند و به مدت 60 روز مورد بررسی قرار گرفتند، افزود: آنالیز یافته‌ها نشان می‌دهد که بین تعداد گلبول‌های قرمز، هماتوکریت، هموگلوبین، متوسط حجم گلبول‌های قرمز، متوسط هموگلوبین گلبول‌های قرمز، متوسط غلظت هموگلوبین سلولی و درصد منوسیت در گروه تیمار با گروه کنترل اختلاف معنادار نبوده اما بین تعداد گلبول‌های سفید، درصد لنفوسیت، درصد نوتروفیل، میزان پروتئین تام سرم، آلبومین سرم و لیزوزیم در دو گروه اختلاف معناداری دیده شد.
وی اذعان داشت: گروه تیمار از تعداد مجموع گلبول‌های سفید، درصد لنفوسیت، میزان پروتئین تام سرم، آلبومین سرم و لیزوزیم بیشتری برخوردار بودند ضمن اینکه درصد نوتروفیل کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند

دیدگاه خود را بیان کنید