طرح پایش بیماری های آبزیان در خراسان شمالی آغاز شد

چهار‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۴ بازدید
طرح پایش بیماری های آبزیان در خراسان شمالی آغاز شد

طرح ملی پایش بیماری های ویروسی آبزیان در واحدهای فعال پرورش ماهی سردآبی استان خراسان شمالی آغاز شد.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: طرح ملی مراقبت و پایش دو بیماری 'سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی' و 'نکروز عفونی بافت خونساز' ماهیان قزل آلای رنگین کمان، همانند سراسر کشور در مزارع آبزی پروری این استان هم اجرا می شود.

دکتر سیدفرزین حسینی افزود: بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی با نام اختصاری VHS و بیماری نکروز عفونی بافت خونساز با نام اختصاری IHN ، دو بیماری ویروسی حاد است که باعث تلفات و مرگ و میر گسترده در قزل آلای پرورشی می شود و جزو بیماری های اخطارکردنی ماهیان قزل آلاست. وی ادامه داد: سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی، بیماری نخست صنعت پرورش قزل آلا در دنیا به شمار می آید و نکروز عفونی بافت خونساز هم اگرچه اکثر گونه های خانواده آزادماهیان آب شیرین و دریا را درگیر می کند، اما بیشتر در قزل آلا موجب بیماری و تلفات می شود.
وی تصریح کرد: این طرح به منظور تضمین سلامت ماهیان مولد و پرورشی قزل آلای کشور در برابر بیماری های خطرناک فهرست سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) برنامه ریزی شده است و با اجرای آن تلاش می شود ضمن تعیین میزان شیوع احتمالی بیماری و شناسایی کانون های آلوده و پیش بینی وضعیت آینده، به داده های لازم برای ارزیابی برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری و ارائه راهکارهای مناسب آن دست یافت.
وی شناسایی ماهیان مولد حامل بیماری و حذف آن ها از چرخه تولید و تکثیر در کشور و جایگزینی آن ها با گونه های سالم را از جمله نتایج مهم اجرای این طرح برشمرد و تصریح کرد: اجرای این طرح، به ارتقای مدیریت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قزل آلا منجر خواهد شد و نقش مؤثری در تأمین سلامت آبزیان زنده ایفا می کند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 91 مزرعه آبزی پروری سردآبی و گرمابی در این استان دایر است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید