79 واحد تولیدی راکد استان کرمانشاه تا پایان امسال فعال سازی می شود

چهار‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
79 واحد تولیدی راکد استان کرمانشاه تا پایان امسال فعال سازی می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت: تا پایان سال گذشته 79 واحد صنعتی و کشاورزی به طور کامل راکد استان فعال سازی شده است.

رضا رحیمی در نشست شورای اداری استان کرمانشاه در سرسرای شهدای دولت استانداری افزود: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان یک عملکرد ویژه داشته به نحوی که از ابتدای تشکیل تا 20 مرداد 95 تعداد 54 جلسه با 315 مصوبه به منظور بررسی مشکلات 139 واحد صنعتی و معدنی و 51 واحد کشاورزی تشکیل شده که نتیجه آن احیای 64 واحد صنعتی با سرمایه گذاری هزار و 990 میلیارد ریال و 15 واحد کشاورزی بوده است

وی اظهار داشت : همچنین با هدف فعال سازی صنایع و حمایت از تولید داخلی تاکنون بیش از 767 واحد راکد و نیمه راکد استان در طرح کشوری دولت یازدهم در سایت بهین یاب ثبت نام کرده اند که تاکنون 471 واحد تایید و بیش از 500 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی ادامه داد : دولت در حوزه آی سی تی (ICT) نیز بیش از چهار هزار میلیارد ریال در استان سرمایه گذاری کرده و تاکنون بیش از هزار روستای کرمانشاه به اینترنت پرسرعت وصل و پوشش 3G در شهرهای استان برقرار شده است.

** خبر خوب در باره اعتبار سفر رهبر انقلاب
رحیمی با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب در سال 90 به استان افزود: در این راستا، تصویب هفت هزار میلیارد ریال اعتبار تنها یک قلم بود که توانسته ایم کل آن را در طرح های صنعتی، گردشگری و کشاورزی جذب کنیم و فعال کردن بخشی از طرح های راکد مدیون همین اعتبار بوده است.
به گفته وی با رایزنی استاندار کرمانشاه با رئیس بانک مرکزی، مهلت استفاده از اعتبارات دولتی برای تکمیل طرح های سفر رهبری، بین یک تا سه سال دیگر تمدید شده است.
رحیمی 'طرح بیواتانول' را که بزرگترین نمونه خود در کشور است، مثال زد و گفت که این طرح از هفته دولت سال 94 کنلگ زنی شده و ساخت آن به سرعت در حال انجام است.
کارخانه خودروسازی صحنه هم دیگر طرح مهم سفر رهبر انقلاب است که به گفته رحیمی پس از 2 سال توقف و با پیگیری های مدیریت استان، ساخت آن شروع شده و طبق قول مسئولان وزارت صنعت تا پایان سال 95 به بهره برداری می رسد.

** یک طرح بزرگ برای تحول در استان
اما شاید یکی از بزرگترین و مهم ترین طرح های استان 'سامانه گرمسیری' و کنترل آب های مرزی است که می تواند زمینه ساز تحولی عظیم در کشاورزی، اشتغال و صادرات استان باشد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در این باره گفت: برای اجرای طرح بزرگ گرمسیری هشت میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی با مجوز رهبر انقلاب تامین و ابلاغ شده است که از دستاوردهای بزرگ دولت محسوب می شود.
رحیمی افزود: مجموع سرمایه گذاری دولت تا پایان سال 1394 در این حوزه 20 هزار میلیارد ریال بوده است که طی سال های آتی 50 هزار میلیارد ریال دیگر به آن اضافه می شود.
به گفته او، با اجرای این سامانه در شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب بیش از 50 هزار هکتار از اراضی دیم این شهرستان ها آبی خواهد شد.
وی اظهار داشت: پیشتر سهم استان کرمانشاه کمتر از 36 هزار هکتار بود که با رایزنی های آقای رارانی استاندار این رقم به 50 هزار هکتار افزایش یافته و به نظر من این مهمترین اقدام استاندار کرمانشاه بوده است.
رحیمی گفت که امیدواریم تا پایان سال آب تونل نوسود وارد دشت ذهاب شود اما تکمیل شبکه های فرعی آن چند سالی طول می کشد.
تعیین تکلیف هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات خط اعتباری سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه، دیگر خدمت مهم دولت یازدهم از نگاه رحیمی است.

** مهمترین طرح های صنعتی و معدنی
همچنین انعقاد قرارداد هفت طرح مهم صنعتی استان با مجموع سرمایه گذاری هفت هزار و 170 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال هزار و 970 نفر اجرایی شده که رحیمی اسامی آنها را به این صورت اعلام کرد: بازرگانی هدف کرمانشاه (مولد مقیاس کوچک)، زمزم کرمانشاه (قوطی آلومینیومی دو تکه)، مجتمع ذوب آهن بیستون (تولید شمش فولادی)، صنایع کاغذ سازی بیستون تأمین (تولید تست لاینرو وایت تایپ)، ایلیا ذرت سبز(بلغور ذرت، آرد ذرت، کرن فلکس و...)، ایران خودرو کرمانشاه (خودرو سمند) و ایمان سرم (سرم های تزریقی).
وی همچنین عنوان کرد که عملیات اجرایی احداث 2 واحد ذوب آهن با ظرفیت زیر یک میلیون تن با اعتبار صندوق توسعه ملی در حال انجام است و تا نیمه اول سال 96 به بهره برداری می رسند.
رحیمی عنوان کرد: با توجه به وجود منابع آبی مناسب و ظرفیت مناسب صادرات در استان کرمانشاه، مسئولان وزارت صنایع قول احداث تا سه میلیون تن صنایع ذوب در استان را داده اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه گفت، مجوز اولیه احداث این صنایع قطعی است اما جزییات و زمانبندی آن در حال تکمیل و جذب سرمایه گذاری است.
به گفته او صنایع تبدیلی کشاورزی هم از اولویت های استان است.
طبق اعلام معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه چند طرح مهم صنعتی استان نیز به عاملیت بانک صنعت و معدن اجرایی شده که 'بهره برداری 2 طرح فن آوران توسعه صنعت غرب (انواع اسانس و عصاره) و توان صنعت نوین زاگرس (فیلم های چند لایه) با مجموع 145 میلیارد ریال از جمله آنهاست.
رحیمی درباره بخش معدن هم گفت که در دولت یازدهم اکتشافات معدنی در دستور کار قرار گرفته و تاکنون مطالعات روی پهنه شمال شرق استان قطعی شده تا سرمایه گذاران با اطمینان وارد شوند.
پهنه دوم هم که از ابتدای سال 95 شناسایی شده در منطقه غربی استان به ویژه گیلانغرب قرار دارد که مشتمل بر قیرطبیعی است که به گفته رحیمی گرچه سالانه 90 هزار تن از آن برداشت می شود اما بیشتر به شیوه سنتی صادر می شود.
او گفت که فرآوری قیرطبیعی با جدیت در دستور کار است و یک نمونه کوچک تولیدی هم اکنون در حال فعالیت بوده که امیدواریم حجم کار افزایش پیدا کند.
رحیمی افزود: اولین واحد فرو منگنز در شهرستان هرسین به بهره برداری رسیده که امیدواریم در هفته دولت افتتاح شود.
تولید سنگ های تزیینی استان هم اگرچه هنوز به روش سنتی است اما طبق اعلام رحیمی تلاش ها برای جذب سرمایه گذار این بخش در حال انجام است.

** تفاهم نامه های پربرکت
دیگر خدمت شاخص دولت یازدهم اعلام موافقت وزارت نفت با صدور مجوز پتروشیمی چهارم در منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب است که رحیمی به آن اشاره می کند.
استانداری کرمانشاه یک تفاهم نامه هم با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مبادله کرده که بنابر اظهارات رحیمی شامل توسعه کشت گلخانه ای به مبلغ 300 هکتار در ناحیه تنگ کنشت، اختصاص مبلغ 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات به منظور کمک به صنایع کوچک، تأمین تسهیلات ارزان قیمت به منظور تکمیل فاز اول پارک علم و فن آوری و اعلام آمادگی ستاد اجرایی فرمان امام به منظور مشارکت در سرمایه گذاری پالایشگاه آناهیتا است.
به گفته رحیمی، تفاهم نامه مشابهی هم با کمیته امداد حضرت امام (ره) مبادله شده است که شامل تکمیل زنجیره ارزش فرش استان و ساخت سه هزار و 500 واحد مسکونی برای تحت پوششی های کمیته امداد (ره) در سطح استان است.
اما تفاهم نامه که پای بنیاد مستضعفان را به استان باز کرده پربرکت تر است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در باره جزییات آن گفت: توسعه کشت گلخانه در اراضی دانشگاه رازی در سطح 200 هکتار، تکمیل مجتمع مسکونی 114 واحدی، تکمیل مجتمع اداری تجاری کرمانشاه 129 واحد 12 هزار متر مربع، تکمیل پروژه احداث خط تولید قوطی آلومینیوم، تکمیل احداث سالن جشن و پارکینگ طبقاتی در هتل پارسیان کرمانشاه، تکمیل پروژه احداث باغات چهار هزار هکتاری مرکبات، خرما، انگور در اراضی قصرشیرین، راه اندازی مجدد پتروشیمی بیستون (LAB)، کارخانه تولید کابل پویا غرب، بیو اتنول، راه اندازی شهرک مرزی قصرشیرین به مساحت 75 هکتار، افزایش اراضی شهرک ها و نواحی صنعتی در اختیار به میزان 82 هکتار و واگذاری 54 هکتار زمین صنعتی به سرملیه گذاران صنعتی در قالب 135 فقره قرارداد از جمله این تفاهم هاست.
او همچنین تشکیل کارگروه هایی نظیر اقتصاد روستایی، مشاغل خرد، گردشگری، صنعت، معدن و... برای استفاده حداکثری از پتانسیل های استان در جهت ایجاد اشتغال و تشکیل کارگروه تکمیل خوشه های صنعتی و توجه به ایجاد صنایع پایین دست پتروشیمی را دیگر خدمات دولت یازدهم حوزه برشمرد.
به گفته رحیمی، همچنین عملیاتی کردن پروژه بین المللی منارید (برنامه توسعه منطقه ای شمال آفریقا و خاورمیانه برای مدیریت پایدارسرزمین) در سطح استان در چارچوب اقتصاد مقاومتی و احصای مقررات اداری و حذف مقررات زائد و ارایه پیشنهاد به دولت و مجلس شورای اسلامی برای رفع موانع در دست اقدام است.

** تجارت خارجی
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در ادامه به افزایش میزان صادرات استان از 2.4 میلیارد دلار در سال 93 به 2.9 میلیارد دلار در سال 94 و رشد 22 درصدی اشاره کرد و گفت: طی سال های 93 و 94 در مجموع 5.3 میلیارد دلار صادرات از طریق مرزهای استان کرمانشاه صورت گرفته است.
وی افزود: برای توسعه صادرات همچنین خدماتی از جمله ابلاغ سازمان مسئولی منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین و پیگیری ارتقای آن به منطقه آزاد تجاری منفصل، راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب، تعیین تکلیف اراضی منطقه ویژه اقتصادی قصر شیرین و اسلام آباد و تهیه مطالعات بندر خشک انجام شده است.
راه اندازی و افتتاح پایانه مسافری در مرز رسمی پرویزخان، گشایش بازارچه مرزی سومار، راه اندازی صدور روادید در فروگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه، اخذ مجوز رویه ورود موقت خودرو سواری برای گمرک پرویزخان، افزوده شدن گمرک کرمانشاه به گمرکات صادر کننده فرش دستباف، افزوده شدن گمرک کرمانشاه به گمرکات صادر کننده فرآورده های نفتی، پیگیری استقرار گمرک تجاری فرودگاه کرمانشاه، اخذ مجوز رویه ترانزیت خارجی(مقصد) برای گمرک پرویزخان و راه اندازی رویه صادرات قطعی در گمرک پاوه از دیگر اقدام های دولت یازدهم برای توسعه صادرات کرمانشاه است.

** کشاورزی
دولت یازدهم توجه ویژه ای هم به اجرای پروژه های حوزه کشاورزی داشته طوری که به گفته رحیمی، طی سال های 92 الی 94 در مجموع چهار هزار و 932 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به 6 هزار و 653 طرح از محل های صندوق توسعه ملی، سفر مقام معظم رهبری، خط اعتباری مکانیزاسیون و... منجر به انعقاد قرارداد شده است.
رحیمی همچنین گفت: رشد 5.6 درصدی جمع کل تولیدات کشاورزی استان در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم (سال زراعی) و رسیدن به میزان چهار میلیون و 176 هزار و 889 تن نشان دهنده خدمات صورت گرفته است.
به گفته وی، در همین راستا عملیات اجرایی طرح احداث گلخانه شرکت پیشگامان دیار غرب در شهرستان اسلام آباد غرب در سطح 56 هکتار و مجموع سرمایه گذاری 520 میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال 650 نفر آغاز شده و احداث طرح احداث گاو داری 2 هزار و 500 رأسی شیر و دام بنیاد در ماهیدشت هم با مجموع سرمایه گذاری 550 میلیارد ریالی کلید خورده است.
از دیگر خدمات شاخص دولت یازدهم 'شناسایی و امکان سنجی هزار هکتار کشت گلخانه در سطح استان' است که رحیمی به آن اشاره می کند.
او افزود: تا پایان تیر ماه 95، 700 هکتار از اراضی زیر دست سد شهدا در شهرستان سنقر و 475 هکتار اراضی زیر دست سد دایک گیلانغرب آبی شده است.

** خدمات حوزه دام
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه اظهار داشت: در صادرات دام زنده (گوسفند) هم رتبه اول استمرار صادرات دام در کشور به کرمانشاه رسیده است که البته برای رسیدن به این جایگاه از سه مجتمع پروار بندی گوسفند (پریوه هرسین، نهرابی روانسر و بره سفید گیلانغرب) به ظرفیت 12 هزار رأس در هر دوره تولیدی و 14 واحد تولیدی بخش دامپروری بهره برداری شده و به تامین علوفه یارانه دار به میزان 200 هزار تن کمک شده است.
به گفته او، بازسازی و نوسازی اماکن دامی (بهداشت جایگاه دام) در سطح 100 هزار متر مربع، ایجاد و توسعه سیلوهای ذخیره علوفه به میزان 30 هزار متر مکعب با ظرفیت 20 هزار تن، پیگیری و نظارت بر خرید و ذخیره سازی بیش از سه هزار تن گوشت مرغ داخلی و توزیع حدود هزار تن در قالب سبد کالا و طرح تنظیم بازار با قیمت مصوب شرکت پشتیبانی امور دام و انجام عملیات اصلاح نژاد دام در بیش از 200 هزار واحد دامی (دام سبک و سنگین) از دیگر خدمات ارایه شده دولت در بخش دامی است.
رحیمی اعلام کرد: کنترل به موقع دو بیماری مهلک غیر بومی لمپی اسکین در جمعیت دام سنگین و بیماری وی اچ اس (VHS) در آبزیان و پرداخت غرامت به دامداران خسارت دیده با استفاده از اعتبارات ابلاغی از محل ماده 10 و 12 مدیریت بحران کشور، تهیه سند راهبردی پدافند زیستی در حوزه دامپزشکی، اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در استان با دریافت 80 میلیارد ریال تسهیلات از صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی – عشایری به صورت مشارکتی و انعقاد قرارداد با 400 خانوار از عشایر استان با تعداد حدود 40 هزار راسی دام سبک هم طی عمر سه ساله دولت یازدهم عملیاتی شده است.
رحیمی اضافه کرد که بیش از 11 هزار تن علوفه دامی در سال 92 و 93 خرید و ذخیره سازی و بین عشایر زیر پوشش به قیمت مصوب توزیع شده است.
همچنین به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه، معضل پرورش ماهی ریجاب که بیش از سه سال به عنوان یک معضل اکولوژیکی گریبانگیر این منطقه گردشگری و تولید کنندگان شیلات بود، در کمتر از هشت ماه حل شد.

** منابع آبی و جنگل ها
در حوزه حفظ منابع آبی هم اقدام های زیادی در دولت یازدهم شده است که توجه به محیط زیست و احیای تالاب ها و سراب ها، با برگزاری منظم و مستمر شورای حفاظت از منابع آب، توجه جدی به کشت دیم و تبدیل آن به یک فرصت با تنوع محصول و استفاده ارقام پرمصرف و همکاری با مؤسسه بین المللی تحقیقات در مناطق خشک (ICARDA) و نیز مؤسسه سیمست و شرکت اورالیس فرانسه از جمله این اقدام های است.
رحیمی تصریح کرد: حفاظت، توسعه و احیای جنگلها و مراتع و توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح هزار هکتار در سال 93 و پنج هزار هکتار در سال 94 در راستای بهبود معیشت روستاییان و عشایر منطقه از دیگر خدمات دولتمردان است

منبع : شعار سال

دیدگاه خود را بیان کنید