10 کیلوگرم بذر حرا در بندرخمیر جمع آوری شد

شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۶۷ بازدید
10 کیلوگرم بذر حرا در بندرخمیر جمع آوری شد

رییس آموزش ، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: 10 کیلوگرم بذر حرا توسط سازمان های مردم نهاد فعال استان، در شهرستان بندرخمیر جمع آوری شد

محمد منصوری شنبه افزود: جمع آوری بذر حرا با هدف تولید نهال و توسعه ی جنگل های حرا توسط انجمن ناشران طبیعت و زندگی هرمزگان، باشگاه مرجان، انجمن نگهبانان جلگه میناب و با همکاری انجمن دوچرخه سواران کوهستان استان های اصفهان و خراسان رضوی صورت گرفت.
وی بیان داشت: گسترش جنگل، حفظ تنوع زیستی، حفاظت از خاک، تقویت زیستگاه پرندگان و حشرات و حفاظت از سواحل در برابر امواج از اهداف تولید و کاشت نهال حراست

سرپرست ناشران طبیعت و زندگی هرمزگان نیز گفت: با اطلاع رسانی که در بین سازمان های مردم نهاد صورت گرفت، بیش از 60 نفر از سازمان های مختلف به صورت داوطلبانه در جمع آوری بذر حرا مشارکت کردند.
اکبری افزود: هدف از این فعالیت آشنایی بیشتر اعضا با جنگل های حرا و توسعه ی صنعت گردشگر ی با استفاده از جاذبه های جنگل های حرا می باشد.
جنگل های حرا یا مانگرو ریختارهای گیاهی ساحلی در مناطق جزر و مدی نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری به شمار می آیند که اغلب بین مدارهای 30 درجه شمالی و 30 درجه جنوبی عرض جغرافیایی مشاهده می شوند.
اجتماع گیاهی مانگرو در محیط هایی به رشد و ادامه زندگی می پردازند که شوری و متوسط دمای سالانه بالا است، جزر و مدهای پی در پی محیط را فرا می گیرد و شرایط بی هوازی در بستر رویشگاه وجود دارد.
حرا در حقیقت نام درختی در اندازه های سه تا 6 متر با شاخ و برگ های سبز و روشن است که نام علمی آن آویسینیا مارینا (Avicennia Marina) منسوب به حکیم و دانشمند ایرانی بوعلی سینا است.
جنگل های حرا (مانگرو) را می توان در خورها و رودخانه های فصلی و دائمی هرمزگان به طور مجتمع و یا پراکنده مشاهده کرد و رویشگاه های توده های طبیعی این نوع جنگل در شهرستان قشم شامل خورهای شمال غربی جزیره واقع در خورخوران، جزایر ماسه ای مقابل روستاهای طبل و لافت تا گوران اعلام شده است.
زمان بذردهی درختان حرا خرداد است و بذردهی این گونه از شرق به غرب هرمزگان با تاخیر زمانی آغاز می شود به طوری که در شرق استان و در شهرستان جاسک در نیمه دوم تیرماه و در قشم مرداد و شهریورماه بذر این درخت آماده کشت و تولید نهال می شود.
زیبایی خیره کننده، دلنواز و چشم نواز جنگل های حرا در غرب جزیره قشم موجب شده تا همه ساله هزاران نفر از گردشگران داخل و خارجی بازدید از آنها را در برنامه سفر خود لحاظ کنند.
گردشگرانی که برای نخستین بار و در هنگام مد کامل دریا از این مناطق بازدید می کنند با جنگل های سرسبزی مواجه می شوند که گویی روی آب های خلیج فارس شناور هستند؛ درحالیکه هنگام پایین رفتن آب (جزر) تپه هایی را با درختان کوچک، متوسط و حتی تنومند که ریشه های انبوه آنها از خاک بیرون آمده، مشاهده می کنند.
بومی های ساکن حاشیه این جنگل ها از سرشاخه های حرا به عنوان علوفه و خوراک دام های خود استفاده می کنند و در هنگام گلدهی نیز زنبورداران محلی کندوهای خود را به مناطق ساحلی می آورند زیرا عسل حرا در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خریداران زیادی دارد.
وجود دهها گونه پرنده مهاجر و بومی منطقه و همچنین انواع آبزیانی که تعدادی از آنها برای زادآوری وارد این حوزه شده اند به زیبایی های بی شمار جنگل های حرا در مناطق ساحلی جزیره قشم افزوده است.
هرمزگان با سطح بیش از 20 هزار هکتار بیشترین سطح جنگل های حرا را در کشور دارد.
جنگل های منحصر به فرد حرا ، زیستگاه پرندگان ، حشرات ، دو کفه ای ها و محلی امن برای تخم ریزی آبزیان به ویژه میگو است به طوری که 50 درصد از آبزیان خلیج فارس و دریای عمان در جنگل های حرا تخم ریزی می کنند.
شهرستان بندرخمیر در 85 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید