صنعت مغفول پرورش ماهی درقفس خوزستان و دریایی از کمبودها

شنبه ۴ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
صنعت مغفول پرورش ماهی درقفس خوزستان و دریایی از کمبودها

صنعت شیلات استان خوزستان امروز در راستای تولید و اشتغالزایی بیشتر نیازمند تلاش روزافزون مسئولان مربوطه و همچنین همکاری سایر سازمان ها از جمله سازمان آب و برق است

یکی از راه های اصلی تأمین معاش و خوراک در استان خوزستان به علت همجواری با خلیج فارس و وجود رودخانه های بی شمار در این استان، صیادی است. در سال های اخیر اما به علت خشکسالی های پیاپی، کاهش ذخایر رودخانه ها و همچنین صید خارج از فصل لزوم روی آوردن به صنعت پروش ماهی بیش از پیش احساس می شود.

بطور کلی پرورش ماهی با هدف تولید اقتصادی تحت چهار سامانه انجام می شود که شامل پرورش در استخرهای رو باز خاکی و پرورش در استخرهای سرپوشیده گلخانه ای، در تانک و یا در قفس است.

در میان تمام روش های پرورش ماهی امروز بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران، متفق القول استفاده از روش پرورش ماهی در قفس را دارای مزایای بیشتری می دانند. در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می گیرد و آب به صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.

هزینه پایین نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی، مدیریت آسانتر و کم هزینه تر، کاهش سرمایه گذاری در مقایسه با استخرهای خاکی و سیستم های مدار بسته و سهولت در مشاهده و بررسی تغذیه ماهی ها از جمله مزایای این روش محسوب می شود.

به علت وجود این مزایا و نقش مؤثر این روش در تحقق اقتصاد مقاومتی بسیاری از استان های کشور نیز بدین روش روی آورده و درحال گسترش آن هستند اما نکته قابل تأمل بی توجهی مسئولان مرتبط و همچنین عدم همکاری سایر سازمان ها در به ثمر نشستن این پروژه در استان خوزستان است.

هیچ قفس پرورش ماهی در خوزستان به آب انداخته نشده است

حسین‌علی عبدالحی معاون آبزی‌پروی سازمان شیلات ایران هفته گذشته در جلسه ستاد شیلات استان با اشاره به اینکه در کشور تا کنون ۳۶۱۱ قفس پرورش ماهی توسط بخش خصوصی چه در آب‌های داخلی و چه در آب دریا در آب انداختیم، اظهار داشت: در استان خوزستان بنا به دلایلی هیچ قفس پرورش ماهی در آب انداخته نشده است این در حالی است که هر قفس می‌تواند بیش از۶۵ تن ظرفیت تولید به دنبال داشته باشد.

وی خطاب به نماینده سازمان آب و برق استان خوزستان به دلیل ایجاد تاخیر در اجرای پروژه پرورش ماهی سد مارون درخواست کرد: در این رابطه عنایت ویژه به این اجرای پروژه داشته باشند چرا که مزایای اقتصادی اجرای پروژه‌های پرورش ماهی مستقیم به استان بر می‌گردد.

عبدالحی با اشاره به تصویب تولید ۲۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس در برنامه ششم توسعه متذکر شد: برای میزان ۲۶۵ هزار تن پروش ماهی در قفس موافقت‌نامه اصولی در عرض ۶ماه نیز صادر شد.

فعالیت شیلات خوزستان کم است

حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش با انتقاد از شرایط موجود در شیلات استان خوزستان خاطر نشان کرد: با وجود ظرفیت‌های زیاد و اراضی مستعد جهت توسعه شیلات اما خوزستان فعالیت قابل توجهی در این زمینه نداشته است و اکنون در جایگاه چهارم تولید آبزیان کشور قرار دارد با وضعی که در این استان در بخش شیلات پیش می‌رود کم کم همین رتبه کنونی خود را هم از دست می‌دهد.

وی افزود: مطالعاتی که در سال ۸۳ درباره پرورش ماهی در قفس انجام شد، نشان می‌دهد که این کار از ۲۰ سال گذشته در خوزستان انجام شده بود و هیچ جای دیگر کشور و حتی کشورهای خارجی که اکنون حرف اول را در زمینه تولید ماهی در قفس می‌زنند، چنین اقداماتی انجام نداده بودند اما متاسفانه به دلیل بی توجهی، تولید ماهی در قفس در خوزستان متوقف شده است.

صالحی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های شیلاتی خوزستان اولین ستاد توسعه شیلات کشور را در خوزستان تشکیل دادیم اما متاسفانه نسبت به این ستاد، فعالیت‌ها خیلی کم بوده است. برای توسعه شیلات استان باید از ظرفیت‌های مراکز تحقیقات شیلاتی کشور که در سطح جهان هم حرف اول را می‌زند، استفاده کرد.

از سویی دیگر واردات تخم ماهی از کشور فرانسه بلای جان این روزهای صنعت شیلات شده است؛ تخم چشم زده اصطلاحی است که طی سال های اخیر در بخش تولید ماهی کشور رواج پیدا کرده است. فرانسوی ها ماهی را در شرایطی که تخم آن دارای نوزاد ماهی بود و به اصطلاح تخم چشم زده شناخته می شود به ایران صادر کردند و مدعی شدند این تخم ها بالغ بر ۹۵ درصد تبدیل به ماهی شده و ماهی هایی هستند که به وسیله اصلاح ژنتیک سالم و مقاوم به بیماری ها هستند.

اما در نهایت پرورش دهندگان ماهی دیدیند که این ماهی ها غقیم بوده و برای نسل های بعدی نیازمند خرید دوباره از فرانسوی ها هستند. اتفاقی که طی چند سال افتاد این بود که صنعت پرورش ماهی ایران به شدت وابسته به فرانسه شد و ماهی های قزل آلای بومی در رقابت با ماهی های فرانسوی حذف شدند؛ هر ساله برای ثابت نگاه داشتن میزان تولید ماهی در، ایران مجبور به واردات تخم چشم زده از فرانسه شد.

باوجود تأکیدات بی شمار مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید کنندگان داخل اما شاهد آن هستیم که همچنان مسئولان نسبت به این دو امر مهم دغدغه لازم را ندارند. صنعت شیلات استان خوزستان امروز در راستای تولید و اشتغالزایی بیشتر نیازمند تلاش روزافزون مسئولان مربوطه و همچنین همکاری سایر سازمان ها از جمله سازمان آب و برق است

منبع : هورنیوز

دیدگاه خود را بیان کنید