ماهیان مولد رودخانه های گیلان در دام صیادان

چهار‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۴۹ بازدید
ماهیان مولد رودخانه های گیلان در دام صیادان
ماهیان مولدی که این روزها برای زاد آوری راهی رودخانه های گیلان می شوند در دام صیادان ناکام می مانند
با پایان فصل 6 ماهه صید از دریای خزر ، ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید به طور غریزی به رودخانه های منتهی به خزر مهاجرت می کنند تا تخم ریزی و زادآوری کنند اما صیادان غیرمجاز آرامش تخم ریزی آنان را به کابوس تبدیل می کنند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با اعلام اینکه هر سال حدود 3 هزار800 تا 4 هزار تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر صید می شود گفت : صیادان غیر مجاز نیز به همین اندازه از خزر ، رودخانه ها و تالاب بین المللی انزلی صید می کنند .
اکبرایلدرم عامل اصلی کاهش نسل ماهیان استخوانی را صید غیر مجاز در خارج از فصل و زمان زاد آوری و تخم ریزی این ماهیان عنوان کرد و افزود : در سال های اخیر 3 گونه ماهیان خزر منقرض شده و 4 گونه در معرض انقراض اند که علت اصلی آن صید قاچاق است.
بر اساس قانون ، حفاظت از رودخانه ها و مقابله با صیادان غیر مجاز برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما به نظر می رسد ماموران این سازمان آنگونه که باید برخورد قاطعانه ای با صیادان غیرمجاز ندارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان امروز به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت : از اسفند ماه پارسال تا امروز ماموران این اداره کل برای مقابله با صیادان غیر مجاز 9 هزار نفر- ساعت گشت زنی کرده و مقدار زیادی تور و قایق را جمع آوری کردند اما با توجه به تعداد بی شمار صیادان غیر مجاز و کمبود محیط بان در گیلان ، جمع آوری کامل صیادان مقدور نیست.
قربان علی محمدپور تاکید کرد : حفاظت محیط زیست به تنهایی قادر به مقابله با صیادان غیرمجاز نیست و همه سازمان ها و نهاد ها باید برای مقابله با این پدیده ناهنجار با این سازمان همکاری کنند.

مدیر کل شیلات گیلان هم امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در رشت با اشاره به اینکه برای حفظ ذخایرماهیان خزر هرسال حدود 150 میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های منتهی به دریا رهاسازی می شود گفت : 90 درصد این ماهیان در دوران بچگی به دام صیادان می افتند و هرگز به دریا نمی رسند

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید