بيش از 800 شناور ايراني در اقيانوس هند در حال صيد هستند

چهار‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۵۶ بازدید
بيش از 800 شناور ايراني در اقيانوس هند در حال صيد هستند

معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان شيلات ايران گفت: صيد در اقيانوس مورد توجه سازمان شيلات در سال جديد است و بيش از 800شناور در اقيانوس هند در حال صيد هستند

حسن صالحي در انزلي اظهار كرد : ايران بعد از اندونزي، مقام دوم صيد در اقيانوس را دارد و در غرب اقيانوس هند نيز با صيد بيش از 200هزار تن ماهي، مقام اول صيد را دارا هستيم.
وي با اشاره به تصويب طرح توسعه آبزي پروري بويژه پرورش ماهي در قفس در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي اظهار كرد: توليد 20هزار تن ماهي در قفس در آب هاي شمال و جنوب كشور در سال 95 ، يكي از برنامه هاي مصوب سازمان شيلات است.
صالحي با اشاره به توسعه مكران به عنوان يكي از سياست هاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب خاطرنشان كرد: پرورش ماهي و ميگو در دستور كار شيلات قرار دارد

وي با اشاره به تاكيد رئيس جمهوري به سازمان شيلات مبني بر توسعه صيد در اعماق گفت: سازمان شيلات در سال گذشته با بيش از 20 شناور بالغ بر 10 هزار تن صيد در اعماق بين 250 تا 300متر انجام داد كه اميدواريم تا پايان سال 96 ، اين مقدار به يكصد هزار تن افزايش يابد.
صالحيافزايش بهره وري و مكانيزاسيون توسعه آبزي پروري را از مباحث جدي سازمان شيلات ذكر و خاطرنشان كرد: تفاهم نامه اي با حضور استانداران گيلان ، مازندران و گلستان و معاون هماهنگي امور مناطق آزاد كشور و همچنين مديران بانك سينا، بنياد علوي و هلدينگ كشاورزي در راستاي حفاظت ، توسعه و حفظ نشان خاويار ايران در جهان با ايجاد يكصد مزرعه پرورش ماهيان خاوياري با حمايت اين مجموعه ها در استانهاي شمالي امضا و در سال جاري 15مزرعه آن عملياتي مي شود.
صالحي با بيان اينكه افزايش توليد، زمينه لازم براي فرهنگ سازي و افزايش مصرف را در پي دارد، گفت: در حال حاضر متوسط سرانه مصرف ماهي در ايران، نصف مصرف جهاني است.
وي با اشاره به انجام برنامه ريزي هاي سازمان شيلات براي 10 سال آينده اظهار كرد: اين سازمان درتلاش براي رساندن سرانه مصرف ماهي به نرخ متوسط طي دو برنامه تدويني بوده و براي سال پاياني برنامه ششم، يك ميليون و 500 تن توليد در بخش شيلات هدف گذاري شده است.
در مراسمي كه روز گذشته (سه شنبه) با حضور محمد سعيدي كيا رئيس بنياد مستضعفان و رئيس سازمان شيلات برگزار شد، تفاهمنامه همكاري بين بنياد علوي، شركت مادر تخصصي كشاورزي و دامپروري بنياد، بانك سينا، سازمان شيلات ايران، استانداري هاي گيلان، مازندران و گلستان با هدف توسعه پرورش ماهيان خاوياري در كشور منعقد شد.
مهمترين اهداف اين تفاهمنامه توسعه پرورش ماهيان خاوياري، ايجاد اشتغال و جذب دانش آموختگان در عرصه توليد ، كاهش فشار صيد ذخاير طبيعي از طريق توليد در مزارع پرورشي، توسعه صادرات و تثبيت سهم بازار بين المللي كشور، ارتقاء توان فني و كارشناسي متناسب با نياز بخش خصوصي عنوان شده است.
موضوع تفاهمنامه و زمينه همكاري نيز ايجاد يكصد مزرعه پرورش ماهيان خاوياري با ظرفيت 20تن گوشت و 500 كيلوگرم خاويار توسط افراد حقيقي و حقوقي با حمايت امضاء كنندگان است كه از طريق بانك سينا تا سقف 80 درصد اعتبار مورد نياز اجراي پروژه با سود متعارف و مصوب شوراي پول و اعتبار بانك مركزي تامين خواهد شد.
در اين تفاهمنامه، استانداري ها حمايت هاي حقوقي و اجتماعي قانوني و كمك به تامين زمين از طريق منابع طبيعي براي ايجاد مزارع را بر عهده خواهند داشت. همچنين سازمان شيلات و شركت مادر تخصصي كشاورزي و دامپروري بنياد مستضعفان همكاري هاي لازم در مورد صدور مجوز، انتقال تجارب فني و كارشناسي، آموزش نيروهاي متخصص، همكاري در تامين بچه ماهيان مورد نياز مزارع و ساير همكاري هاي فني و تخصصي و نيز نظارت هاي تخصصي را بر عهده دارند.
با توجه به برآورد ميزان اشتغال زايي و محروميت زدايي اين طرح در استان هاي شمالي، طرفين تفاهمنامه نظارت هاي قانوني و تخصصي خود در كل فرآيند احداث مزارع توليد ماهيان خاوياري تا حصول اطمينان از موفقيت هريك از پروژه ها را به عمل آورده و با هدف توسعه صادرات محصول شركت مادر تخصصي كشاورزي و دامپروري بنياد مستضعفان موظف به توسعه مركز فراوري خاويار به منظور ايجاد خريد متمركز خاويار توليدي مزارع شده تا توليد كنندگان دغدغه عرضه محصولات خود به بازارهاي هدف را نداشته باشند

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید