شناسایی دو گونه خیار دریایی در سواحل صخره‌یی بوشهر

شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید


(ایسنا) تعدادی از پژوهشگران دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی دانشکده علوم دریایی و اقیانوسی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با هدف شناسایی گونه‌های خیار دریایی و بررسی جامع گونه‌های خیار دریایی ساکن در سواحل صخره‌یی بوشهر چند ناحیه از این استان را طی سال‌های 1390 و 1391 مورد مطالعه قرار داده‌اند.
در طول این پژوهش چهار نوبت پهنه‌های جزر و مدی بسترهای سخت بوشهر بررسی‌ میدانی شد و در مجموع از تعداد 19 بخش 200 متر مربعی انتخاب شده نمونه‌هایی برای انتقال به آزمایشگاه جمع‌آوری شد.
نمونه‌های به دست آمده از این نواحی از طریق استخراج استخوانچه‌های پوستی و عکسبرداری توسط میکروسکوپ دوربین‌دار و با کمک‌ کلیدهای شناسایی معتبر بررسی شد که بر همین اساس دو گونه Holothuria parva و Holothuria arenicola شناسایی شدند.
در این پژوهش همچنین مشاهده شده است که برخی از نواحی صخره‌یی فاقد هر گونه خیار دریایی هستند و در نواحی یافت شده نیز تعداد این آبزیان در فصل‌های مختلف سیر نزولی داشته است. تغییرات زیاد در فراوانی و تراکم این گونه‌ها نشان می‌دهد که عواملی فراتر از فاکتورهای محیطی در بروز چنین آشفتگی‌های زیست‌محیطی دخیل است که نیاز به بررسی و مطالعه علمی دارد.
خیارهای دریایی گروه بزرگی از آبزیان را تشکیل می‌دهند که طول آنها از چند میلیمتر تا بیش از دو متر متغیر است و تا کنون 1400 گونه از آنان در آب‌های سراسر جهان شناسایی و گزارش شده است.
اکثر این گونه‌ها در منطقه جزر و مدی زندگی می‌کنند و اجزای مهم زنجیره غذایی در اکوسیستم‌های آبی و آب‌سنگ‌های مرجانی هستند

دیدگاه خود را بیان کنید